امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خوره ترال بر جان آبهای جنوب

ماجرای حضور کشتی های چینی و صید ترال در آبهای جنوب در حالی دوباره داغ شده که فعالان شیلاتی می گویند مهم مالکیت کشتی ها نیست مهم کاری است که انجام می دهند و کف دریا را جارو می کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ماجرای حضور کشتی‌های چینی و صید ترال در آب‌های جنوبی کشور این روزها مجدداً بر سر زبان‌ها افتاده و سر و صدای زیادی به پا کرده این در حالی است که پیش از این، نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران درباره حضور کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب گفته بود: چیزی تحت عنوان کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی ایران وجود ندارد و در داخل مجوزی به کشتی‌های خارجی برای صید داده نشده است. کشتی‌های چینی غلط مصطلحی است که باید اصلاح شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داده بود: نیروی دریایی سپاه و ارتش از آب‌های سرزمینی محافظت می‌کنند و در صورتی که کشتی‌های خارجی بخواهند وارد این محدوده شوند، با آنها برخورد خواهند کرد بنابراین ما درباره چیزی که وجود ندارد، اظهارنظر نمی‌کنیم.

وی درباره اینکه بنابراین کشتی‌هایی که تحت عنوان کشتی‌های چینی توسط نهادهای مختلف از جمله سپاه توقیف می‌شوند، چه ماجرایی دارند؟ گفت: بنده هیچ‌گاه نشنیده‌ام که کشتی‌ها مالکیت غیرایرانی داشته باشند، در چنین شرایطی اصلاً حق ورود به محدوده آب‌های سرزمینی ما را ندارند بنابراین حضور کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی را تکذیب می‌کنم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، تجاوز محسوب می‌شود.

مهم صید ترال است نه مالکیت کشتی‌ها!

در همین زمینه سیدمحمدرضا فاطمی، کارشناس علوم دریایی، در گفتگویی یادآور می‌شود: مشکل اصلی ما صید بی‌رویه ترال کف در دریای عمان است. مافیایی که در آن دست دارد، تلاش می‌کند این نوع صید را توسعه دهد.

وی ادامه می‌دهد: یکباره مافیایی شکل گرفت، کشور رها شد و این فساد گسترده آمد. دیدند کسی نیست نظارت کند، کشتی‌های چینی را آوردند، بعد که سروصدای کشتی چینی درآمد، پرچمش را عوض کردند و گفتند کشتی‌ها ایرانی هستند. صورت‌مسئله را پاک کردند. ما اصلاً کشتی و مالکیت کشتی برایمان مهم نیست، مهم صید ترال است.

همچنین ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی سازمان شیلات ایران مبنی بر اینکه هیچ کشتی خارجی در آب‌های جنوب کشور فعالیت ندارد، گفت: این صحبت کاملاً درست است و هیچ کشتی با پرچم خارجی در آب‌های ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت ٢٠ میلیون تنی دریای عمان در زمینه صید فانوس ماهیان، توضیح داد: سالانه می‌توان ٢٠٠ هزار تن از این ظرفیت را برداشت کرد و این میزان برداشت می‌تواند کشور را در تأمین پودر ماهی بی نیاز کند.

قاسمی با بیان اینکه فانوس ماهیان در عمق بیش از ٢٠٠ متر دریای عمان زندگی می‌کنند، افزود: بنابراین شناورها برای صید این ماهیان باید بتوانند تا عمق بیش از ٢٠٠ متر صید کند.

برخی رانت خواران کشتی‌های درجه چندم خارجی وارد کردند / کشتی‌ها پرچم ایران را گرفتند

وی توضیح داد: در همین راستا برخی شرکت‌ها که مدیران آنها از مدیران سابق شیلات ایران یا به طور کلی کسانی بودند که می‌توانستند استفاده رانتی داشته باشند مجوز صید این ماهیان را دریافت کردند و کشتی‌های درجه چندم چینی، اندونزیایی، مالزیایی و تایلندی برای این منظور وارد کردند.

قاسمی گفت: این کشتی‌ها یا به اسم شرکت‌های ایرانی در آمد یا قرارداد مشارکتی با آنها بسته شد و یا اجاره به شرط تملیک انجام گرفت بنابراین کشتی‌ها با پرچم کشورهای دیگر وارد آب‌های ایران نشدند.

وی با بیان اینکه کشتی‌های مذکور متعلق به دهه هفتاد میلادی بودند و مناسب صید فانوس ماهیان نبودند، تصریح کرد: بنابراین این کشتی‌ها در آب‌های ساحلی با روش صید ترال شروع به صید انواع ماهی‌های تجاری و میگو کردند و تنها چیزی که صید نمی‌کردند همان فانوس ماهیان بود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه پرسنل این کشتی‌ها غالباً خارجی بودند، افزود: در زمان رئیس سابق شیلات این اقدام فشار بسیار زیادی به دخایر دریایی جنوب وارد کرد و اشتغال بسیاری را به خطر انداخت در نتیجه ما ناچار به اعتراض شدیم اما زورمان به آنها نمی‌رسید تا اینکه نیروی دریایی سپاه پاسداران به این مساله ورود کرد و کشتی‌های خارجی از آب‌های ساحلی ما دور شدند.

کشتی‌های توقیف شده دوباره برگشتند و سوخت یارانه‌ای هم می‌گیرند!

قاسمی گفت: این کشتی‌ها مدتی در توقیف بودند اما دوباره با ضرب و زور عده‌ای، آزاد شدند و برگشتند و ما نمی‌دانیم دلیل رفع توقیف آنها چیست؟

وی افزود: ١١٢ شناور موافقت اصولی شیلات را برای صید دریافت کرده بودند که موافقت اصولی ١٨ مورد از آنها لغو شده و هم اکنون ٩۴ شناور به کار خود ادامه می‌دهند.

قاسمی با تاکید بر اینکه این کشتی‌ها تنها کاری که نمی‌کنند صید فانوس ماهیان است، تصریح کرد: مساله بعدی این است که کشتی‌های مذکور پرچم شأن را تغییر داده اند و به محض تغییر پرچم، سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند که این هم رانت دیگری برای آنان است.

وی ضمن انتقاد شدید از صید ماهیان تجاری توسط این شناورها گفت: میش ماهی‌ها یکی از ارزشمندترین ماهیان تجاری کشور است که این شناورها صید می‌کنند و در مناطق جاسک، سواحل مکران و چابهار زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا