بورس

افزایش ۳۷ پله‌ای شاخص کل بورس تهران/ شناسایی بازدهی در آستانه موعد تسویه اعتباری‌ها

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در  پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۵، با افزایش ۳۷ واحدی روی رقم ۷۹ هزار و ۴۸ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش ۸۸ واحدی عدد ۱۵ هزار و ۷۸۹ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۲۳۷ واحدی به رقم ۸۸ هزار و ۴۴۲ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۱۷۰ واحدی به رقم ۵۶ هزار و ۲۳۵ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۷۴۰ احد کاهش به عدد ۱۶۷ هزار و ۵۳۴ واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش دو واحدی به عدد ۸۳۷ واحد دست یافت.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۰۲ واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با ۴۳ واحد و فولاد مبارکه با ۲۳ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با ۸۲ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۲۸ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۱۴ واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۳۹۲ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست‌به‌دست شدن یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۱ هزار و ۹۶۷ نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های همکاران سیستم، حق تقدم خرید سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، اوراق صکوک اجاره صایتل، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ریل پرداز سیر، اوراق مشارکت میدکو و قند مرودشت متوقف شدند.

امروز بازار سهام در آخرین روزها باقی‌مانده تا سررسید موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها شاهد تکاپوی برخی معامله‌گران برای نقد کردن دارایی‌ها و شناسایی بازدهی‌های کسب‌شده در روزهای اخیر بود.

هم‌زمان برخورد قیمت سهام در برخی نمادهای پیشرو با مقاومت‌های تکنیکالی باعث شد تا امروز فرصتی برای اصلاح کوتاه‌مدت قیمت سهام فراهم شود. نکته جالب در این میان حجم گرفتن معاملات بازار سهام و لمس شدن ضعیف نقدینگی‌های پارک‌شده در تالار شیشه‌ای است.

بر اساس این گزارش امروز در گروه‌ها پتروشیمی‌ها، پتروشیمی شیراز هم‌زمان با زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت اوره شاهد شکل‌گیری صف خرید ناپایدار هم‌زمان با حمایت حقیقی‌ها بود.

در بازار پایه فرابورس نیز نماد معاملاتی کیسون پس از حدود یک ماه توقف نماد معاملاتی با اقبال خریداران روبه‌رو شد. این نماد معاملاتی خود را آماده برخی رایزنی‌ها به‌منظور فروش بخشی از سهام مدیریتی به طرف آلمانی می‌کند.

امروز بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم بود که فرا رسیدن موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بهانه‌ای برای افزایش عرضه در مقابل تقاضای سهام و شناسایی بازدهی‌ کوتاه‌مدت به‌ویژه در بازار دومی‌ها شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا