صنعت، معدن، تجارت

اسامی صادرکنندگانی که ارز نیاوردند را به اتاق بازرگانی اعلام کنید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از نامه‌نگاری با رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری صبح امروز (سه‌شنبه) و در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پایان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: در روزهای گذشته دو نامه جداگانه را برای رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی از طرف اتاق تهران ارسال کردیم که به تفکیک شخص و بنگاه، میزان ارز بازنگشته حاصل از صادرات را اعلام کنید و فهرست افرادی که ارز خود را بازنگردانده‌اند را به ما اعلام کنید تا با کمک دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی این ارز به کشور بازگردد.

وی خواستار آسیب شناسی عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات شد و افزود: علت اصلی این موضوع در این است که بدون مشورت با کسانی که در موضوع صادرات ذینفع هستند، بسته‌هایی تدوین می‌شود. دستکم باید در این موضوع با صادرکنندگان خوشنام صحبت شود.

خوانساری ادامه داد: ما سه خواسته درباره ارز حاصل از صادرات از دولت و بانک مرکزی داریم؛ اول اینکه به طور تفکیک شده اعلام کنند که رقم ۲۷ میلیارد دلار از چه میزان رفع تعهد و برای چه افرادی است.

وی با بیان اینکه خواسته دوم ما بررسی راهکارهای مشترک در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است، اظهار داشت: خواسته سوم ما هم این است که به طور شفاف اعلام کنند چه کسانی به عمد ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند.

خوانساری در ادامه به موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت و افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این موضوع در حد یک پیش‌نویس و تفاهم‌نامه بوده و اگر قرار باشد به توافقی بین دو کشور منجر شود، باید ابتدا در دولت بررسی و سپس در مجلس به تصویب برسد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: پیش داوری‌های فراوانی در خصوص این تفاهم‌نامه به وجود آمد ولی باید بپذیریم که هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی توسعه و پیشرفت نخواهد کرد.

خوانساری ادامه داد: در حال حاضر ما در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و معادن ما نیز برای توسعه و صادرات به این موضوع نیازمند هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا