امور زیربناییراه و ساختمان

وزیر راه: علی‌رغم پروتکل‌ها، با هجوم سنگین مستقبلین مواجه می‌شویم/ عده‌ای اصرار به حضور دارند‌

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه برای حفظ جان همکاران و هموطنان خود با حجم نیروی بسیار کم به استان‌ها می‌رویم، گفت: متاسفانه وقتی وارد استانی می‌شویم، می‌بینیم که به رغم مخالفت استانداری‌ها و ممانعت نیروهای حفاظت، مسئولان محلی از همه لایه‌ها حضور دارند و هجوم سنگینی صورت گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی،، در حالی که وزارت بهداشت به طور جدی مرتبا از مردم تقاضای خانه‌نشینی و پرهیز از سفرهای استانی و بین شهری را دارد اما در همان حین شاهد برقراری سفرهای استانی مسئولان و هیات همراه آن‌ها به استان‌های مختلف حتی به مناطق قرمز هستیم. در تمام این سفرها هم به ویژه سفرهایی که از سوی وزرا و مقامات بالا دستی انجام می‌شود شاهد هجوم مستقبلین هم هستیم و گویی هر مدیر و کارشناسی که به استقبال نیاید و مسئولان مهمان را همراهی نکند، در آن پروژه نقشی نداشته‌است.

به طور قطع سفرهای استانی مسئولان بسیار خطرناک‌تر از سفرهای استانی انفرادی و خانوادگی مردم است چراکه در این سفرها هر چند محافظان باید بر تراکم جمعیت نظارت داشته باشند اما علاوه بر اینکه در این جریان سعی می‌شود فقط ایمنی مقام عالی حاضر در سفر حفظ شود؛ از سوی دیگر امکان کنترل رعیات فاصله اجتماعی هم وجود ندارد کمااینکه در این چند ماه گذشته هم در کنترل تراکم جمعیت هم موفق نبوده‌اند.

از آنجایی که تهران جزو مناطق قرمز محسوب می‌شود، مسئولان به جز وعده وعیدهای بودجه‌ای که از ستاد با خود به استان‌ها می‌برند، احتمال اینکه حامل ویروس کرونا باشند و آن را به میزبان منتقل کنند، وجود دارد. از سوی دیگر هم در بازگشت از این سفرها، احتمال اینکه ویروس کرونا را با خود به تهران به سوغات بیاورند بسیار زیاد است.

هر چند که بازدید از پروژه‌ها و طرح‌ها به ویژه پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین وظایف مقامات محسوب می‌شود اما در این شرایط سخت جهانی نه تنها هیچ الزامی برای برگزاری سفرهای استانی وجود ندارد بلکه کادر درمانی و کارشناسان درخواست کاهش این سفرها را دارند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که آلودگی یک مسئول به ویروس کرونا و شیوع آن بین سایر مسئولان و رسیدن آن به سطح مقامات بالاتر می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد. مهم‌تر اینکه در این سفرها شاهد حضور مردم برای گفت‌وگو با مسئولان ستادی هستیم که این می ‌تواند خطر شیوع ویروس را در ان جمع و انتقال آن در سطح کشور بسیار افزایش دهد.  

در این شرایط برخی از مسئولان به دلایلی از جمله مشاوره‌های نادرست به آنها هنوز حتی برای کلنگ‌زنی پروژ‌ه‌های محلی اصرار دارند. در این روزها شاهد ترددهای پی درپی استانی مقامات وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی هستیم. هر چند تلاش این مقامات در روزهای سخت کرونایی جای تقدیر دارد اما این برخی از این سفرها نیازی به هیات همراه ندارند و یا اینکه می‌توانند از طریق ویدیو کنفرانس هم در جریان پیشرفت پروژ‌ه‌ها قرار بگیرند.

مسئولان ستادی می‌گویند مهم‌ترین مشکلی که در جریان سفرهای استانی وجود دارد، هجوم مدیران استقبال کننده است و در حالی که از ستاد با کمترین تعداد به بازدید پروژ‌ه‌ها می‌روند اما در مقصد با تراکم جمعیت مواجه می‌شوند.   

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه در جریان بازدید‌های استانی به طور مرتب از مسئولان استانی تقاضا می‌کنیم، تنها نفرات اصلی در این سفر همراه ما باشند اما باز هم با تراکم جمیعت مواجه می‌شویم، گفت: به طور قطع بازدیدهای غیر ضروری حذف شد‌ه‌اند و می‌شوند اما در این تعداد سفر استانی هم که انجام شده الزام کردیم که جمعیتی حضور نداشته باشد.  

وی ادامه داد: مرتبا تکرار می‌کنیم که حداقل نفرات حضور داشته باشند و فاصله اجتماعی رعایت شود اما عده‌ای اصرار بر حضور دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به شدت از انجام سفر برای قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت پروژ‌ه‌ها پرهیز می‌کنیم، گفت: تنها از پروژ‌ه‌هایی بازدید حضوری انجام می‌شود که از پروژه‌های ملی کشور محسوب شوند و بازدید از آنها ضرورت داشته باشد که در این مدت آغاز ریل گذاری راه آهن زاهدان- چابهار این ویژگی‌ها را داشت که اتمام هر چه سریع‌تر این پروژ‌ه بسیار اهمیت دارد و باید اراده خودمان را در تکمیل هر چه سریع تر آن نشان دهیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه برای حفظ جان همکاران و هموطنان خود از ستاد با حجم نیروی بسیار کم به استان‌ها می‌رویم و تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم، اظهار داشت: در حالی که تمام این موضوعات را بسیار ملاحظه می‌کنیم اما متاسفانه وقتی وارد استانی می‌شویم، می‌بینیم که به رغم مخالفت استانداری‌ها و ممانعت نیروهای حفاظت مسئولان محلی از همه لایه‌ها حضور دارند و هجوم سنگینی صورت گرفته است.  

وی تاکید کرد: سیاست ما هم این است که تا جایی که می‌توانیم طبق تدبیر دولت و ستاد ملی کرونا پروژه‌ها را از طریق ویدیو کنفرانس دنبال کنیم و جلسات به صورت غیرحضوری برگزار شود و این موضوع را به طور مرتب درخواست کرده‌ایم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا