بین الملل

بانک مرکزی قزاقستان نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی قزاقستان نرخ بهره را از ۹.۵ درصد به ۹ درصد کاهش داد و محدوده مجاز نرخ بهره بانک‌ها را از مثبت منفی ۲ درصد به مثبت منفی ۱.۵ درصد نرخ بهره بنچ‌مارک بانک مرکزی تغییر داد.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی قزاقستان، نرخ بهره خود را از ۹.۵ درصد به ۹ درصد کاهش داد و محدوده مجاز نرخ بهره بانک‌ها را از مثبت منفی ۲ درصد به مثبت منفی ۱.۵ درصد نرخ بهره بنچ‌مارک بانک مرکزی تغییر داد.

بر اساس بیانیه بانک مرکزی، در نیمه اول امسال اقتصاد قزاقستان شاهد کاهش ریسک‌های تورم‌زا و رکود اقتصادی‌ای شدیدتر از حد انتظار خواهد بود. محدودیت‌های قرنطینه‌ای که برای دومین بار این کشور را به تعطیلی می‌کشاند، هم تأثیرات ضدتورمی خواهند داشت. همه این مسائل در کاهش نرخ بهره مشارکت داشتند.

رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکاییف، دهم جولای در دیدار با کابینه گفت: اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه شده است؛ تولید ناخالص داخلی در بازه ژانویه تا ژوئن ۱.۸ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و خروجی بخش خدمات ۵.۶ درصد افت کرده است.
بانک مرکزی قزاقستان در ۱۰ مارس نرخ بهره را با توجه به سقوط قیمت نفت، از ۹.۲۵ درصد به ۱۲ درصد افزایش داده بود. این نرخ در ۶ آوریل به ۹.۵ درصد کاهش یافت و از آن زمان تا کنون در همان سطح ثابت مانده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا