تجارتصنعت، معدن، تجارت

هشدار نسبت به کاهش صادرات در سال جاری

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در صورتی که در دستورالعمل ارزی بانک مرکزی تغییری ایجاد نشود، خطر کاهش صادرات غیر نفتی در سال جاری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی امروز (سه شنبه)  در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: امسال بانک مرکزی برنامه رفع تعهد ارزی در سال جاری را در ابتدای سال اعلام کرد و با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت، امیدوار بودیم که با این تعیین تکلیف انجام شده، شرایط در سال جاری بهتر شود اما با تغییر رویکرد این بانک، دستورالعمل جدیدی در این حوزه صادر شد.

وی ادامه داد: بر خلاف دستورالعمل قبلی، در برنامه جدید واردات در ازای صادرات عملا حذف شده و صادرکنندگان باید ۸۰ درصد از ارز خود را به سامانه نیما وارد کرده و ۲۰ درصد باقی مانده را به شکل اسکناس در سنا به فروش برسانند. این برنامه چند مشکل مهم دارد. نخست آن که صادرکنندگان در چهار ماه ابتدایی امسال بر اساس بخش نامه گذشته فعالیت کرده‌اند و نمی‌توانند ناگهان تغییر رویه بدهند. دوم آنکه با توجه به دشواری‌های تحریم، عملا بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط امکان وارد کردن ۸۰ درصد از ارز خود به نیما را ندارند.

همچنین بخوانید

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به دشواری‌های ایجاد شده از حذف امکان واردات در ازای صادرات، بیان کرد: هرچند اعلام شده که واحدهای تولیدی می‌توانند ۳۰ درصد از صادرات خود را به واردات مواد اولیه اختصاص دهند اما مگر همه تولیدکنندگان، صادرکننده هستند.  اگر تقاضای آن ها بیش از ۳۰ درصد باشد، چه اتفاقی می‌افتد.  تکلیف صادرکننده کوچکی که توان بازگشت مستقیم ارز را ندارد و قصد واردات در ازای صادرات را داشته چه می‌شود؟

لاهوتی خاطرنشان کرد: شرایط سخت در نظر گرفته شده حتی صادرکنندگان خوش نام و شناسنامه دار را نیز نگران کرده است و اگر تغییری در این سیاست‌های رخ ندهد، بسیاری از این افراد از ترس بدنام نشدن و از بین نرفتن اعتبارشان، صادرات خود را متوقف می‌کنند و اگر چنین چیزی رخ دهد، قطعا اقتصاد کشور زیان خواهد دید.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا