بورس

تقویت نماگرهای بورس همراه با معاملات کد به کد حقوقی‌ها/ افزایش ۲۹۳ پله‌ای شاخص کل بورس

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۴ آبان ۹۵ با افزایش ۲۹۳ واحدی به رقم ۷۹ هزار و ۳۴۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با ۱۱۳ واحد افزایش به رقم ۱۵ هزار و ۹۰۳ واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۳۸۸ واحدی به رقم ۸۸ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۱۹۲ واحدی به عدد ۵۶ هزار و ۴۲۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۷۱۴ واحدی عدد ۱۶۸ هزار و ۲۴۸ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۵ واحدی روی رقم ۸۴۲ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با ۵۹ واحد، پتروشیمی جم با ۴۹ واحد و پالایش نفت بندرعباس با ۴۳ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با ۲۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۲۲ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۱۳ واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۳۲ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۸۹۷ میلیون و ۵۲۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۸ هزار و ۱۰۷ نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارتن ایران، ایرکاپارت صنعت، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان دورود، سیمان خوزستان، کشت و صنعت پیاذر، نیروکلر، بانک سینا، سبحان دارو، حق تقدم استفاده نشده بیمه سینا، تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، حق تقدم خرید سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه دی، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، بانک اقتصاد نوین، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، کود شیمیایی اوره لردگان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، قند ارومیه و حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری مسکن پردیس متوقف شده‌اند.

امروز ۱۲۰ میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد تومان میان کدهای حقوقی سهامداران عمده جابه‌جا شد. در بانک خاورمیانه اما کمتر از ۳۵ میلیون سهم به ارزش ۹ میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از ۳۰ میلیون سهم صنعتی دریایی ایران اما به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان کد به کد شد.

در بازار معاملات بلوکی نیز امروز اندکی بیش از ۲۴ میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم به ارزش کمتر از ۳۲ میلیارد تومان میان دو کد حقوقی منتقل شد. کمتر از ۲۲ میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان نیز در سقف قیمتی میان کدهای حقوقی جابه‌جا شد. اندکی بیش از ۱۶ میلیون سهم پتروشیمی شیراز نیز به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان با معاملات انتقالی حقوقی‌ها مواجه بود.

امروز ۱۶ میلیون سهم گسترش انرژی آذراب نیز به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد. ۱۲.۵ میلیون سهم اعتباری کوثر مرکزی نیز به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان در کدهای سهامدار عمده حقوقی تجمیع شد.

در عین حال ۶ میلیون سهم صنایع فولاد آلیاژی یزد به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در نهایت کمتر از ۵ میلیون سهم تکنوتار به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای حقوقی‌ها دست به دست شد.

بر اساس این گزارش، بازار سهام امروز بازاری به نسبت کم‌حجم‌تر از روزهای گذشته بود که ترجیح می‌داد همزمان با آخرین فرصت تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها با گام‌های محتاطانه‌تری در تالار شیشه‌ای قدم بردارد. بازاری که امروز سایه سنگین معاملات کد به کد و تجمیع سهام حقوقی‌های بزرگ به ویژه در گروه پتروشیمی‌ها در آن خودنمایی می‌کرد.

بر اساس این گزارش، امروز معامله‌گران بورس تهران در حالی معاملات متعادلی را شاهد بودند که رونق دوباره الگوهای چارتیستی باعث شد تا در کنار برخی خوش‌بینی‌ها به بازار جهانی نفت خام دوباره به گروه پالایشی‌ها اقبال نشان دهد. در عین حال انتظار برای افزایش قیمت اوره و متانول باعث شد تا شرکت‌های این گروه و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری آنها با رِنج شدن قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی روبه‌رو باشد.

در گروه خودرویی‌ها اما پایان اصلاح قیمتی سهام امروز رِنج شدن قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی را در پی داشت.

امروز بازار سهام بازاری متعادل و کم‌ حجم‌تر از روزهای گذشته بود که هم پای معاملات کد به کد حقوقی‌های بزرگ تلاش می‌کرد تا به دنبال شناسایی سهم‌های برخوردار از پایان اصلاح قیمتی بگردد. بازاری که هنوز ترجیح می‌دهد نوسان‌های کوتاه‌مدت ۱۰ درصدی را در دستور کار مدیریت سبد دارایی‌های خود قرار دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا