بورسبورس اوراق

چرا بورس کماکان پیشتازی می کند؟

بورس به بازاری جذاب تبدیل شده که میلیونها ایرانی را تشویق به سرمایه گذاری در آن کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک، حسن روحانی- رییس جمهور ایران روز ۲۸ ژوئن با اشاره به خروج آمریکا از برجام و شیوع کرونا گفت: فشار اقتصادی از سال ۲۰۱۸ شروع شد و ما اکنون ما با فشار اقتصادی محسوسی مواجه هستیم. 

در طول دو هفته اخیر ارزش ریال در برابر دلار کاهش پیدا کرد. اوت سال قبل نرخ برابری دلار معادل ۱۱۱ هزار ریال بود اما اخیرا دلار از ۲۲۳ هزار ریال نیز عبور کرد. به گفته عبدالناصر همتی- رییس بانک مرکزی ایران، از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ تاکنون ارزش ریال در برابر دلار ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته است. این کاهش ارزش ریال روی زندگی ایرانیان به ویژه طبقات پایین درآمدی تاثیر گذاشته است. 

همچنین بخوانید

در همین حال، شاخص بورس تهران در حال صعود سریع است و از سال گذشته تاکنون هفت برابر رشد داشته است. صعود بورس شمار زیادی از ایرانی ها را جذب این بازار کرده است؛ هر چند که جامعه ایران با مفهوم سهام بیگانه نیست. حدود ۴۶ میلیون ایرانی دارای سهام عدالت هستند که ارزش آن ها به طور متوسط ۳۰ برابر مقدار اولیه آن ها شده است. تقریبا ۴۸ میلیون نفر از ایرانی ها برای خرید و فروش سهام ثبت نام کرده اند که برای هر کشوری رقم قابل توجهی است.

حمایت های دولت از بورس یکی از دلایل تداوم روند صعودی آن بوده است. روحانی پیشتر گفته بود بزرگ ترین وظیفه وزارت امور اقتصادی، محافظت و تقویت بازار برس است. 

در حالی که دولت تلاش دارد تا از سختی های مالی میلیون ها ایرانی درگیر با پیامدهای کرونا بکاهد، برخی از مقامات معتقدند جریان نقدینگی به سمت بورس قابل هدایت به سمت فعالیت های تولیدی داخلی است؛ به جای آنکه این جریانات نقدی راهی بازارهای غیرمولدی نظیر بازار ارز شود که تورم زا خواهد بود. دولت همچنین برای کاستن از کسری بودجه خود، روند عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس را تشدید کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا