انرژی

بازار جهانی منتظر نفت ارزان‌تر عربستان و امارات

معامله گران نفت پیش بینی کردند با وضعیت نامطلوب عوامل بنیادین بازار، شرکت آرامکوی سعودی و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) پس از سه ماه افزایش قیمت، مجبور شوند قیمت فروش رسمی نفت خود برای سپتامبر را پایین بیاورند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت کنندگان در نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس پیش بینی کردند هر دو شرکت آرامکو و ادنوک قیمت فروش رسمی نفت به مقصد آسیا برای بارگیری در سپتامبر را بین ۳۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه کاهش خواهند داد.

یک معامله گر نفتی مستقر در سنگاپور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، تقاضا به این زودی بهبود پیدا نخواهد کرد مگر این که ماه آینده قیمت فروش رسمی نفت از سوی این شرکتها کاهش داده شود.

همچنین بخوانید

آرامکو در ژوییه قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفتی خود در اوت برای آسیا را به میزان یک دلار در هر بشکه افزایش داده بود. شرکت ادنوک هم قیمت فروش رسمی هر بشکه نفت موربان در اوت را ۷۵ سنت و هر بشکه نفت آپر زاکوم را ۹۵ سنت نسبت به ژوییه افزایش داد.

اگرچه افزایش قیمت فروش برای اوت تا حدود زیادی پیش بینی شده بود اما تقاضای خریداران در بحبوحه حاشیه سود ضعیف پالایش نفت، بی رمق ماند. تسهیل محدودیتهای عرضه اوپک پلاس از ماه اوت نیز در فضای بازار تاثیر گذاشته است.

آرامکو معمولا قیمت فروش خود را پنجم هر ماه اعلام می‌کند و قیمت‌گذاری نفت عربستان روی تجارت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه تاثیر می‌گذارد زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه اغلب قیمت گذاری آرامکو را برای صادراتشان به مقصد آسیا دنبال می‌کنند. عمده نفت تولیدکنندگان خاورمیانه تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می‌رود و تعیین قیمت فروش رسمی به مشتریان اجازه می‌دهد بدانند برای محموله‌های آینده چقدر باید پول بپردازند.

بر اساس گزارش پلاتس، انتظار می رود با تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس از ۹.۷ میلیون بشکه به ۷.۷ میلیون بشکه در روز از ابتدای اوت تا پایان سال، عرضه نفت خاورمیانه افزایش پیدا کند. تحت این توافق، تولید ماهانه نفت عربستان سعودی به ۸.۵ میلیون بشکه در روز محدود شد که تقریبا ۳۰ درصد نسبت به ۱۲ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش نشان داد. این کشور همچنین در ژوئن یک میلیون بشکه در روز به طور داوطلبانه به کاهش تولید خود اضافه کرد اما این اقدام را در ژوییه ادامه نداد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا