انرژی

غافلگیری بازار از ضرر سنگین غول‌های نفتی آمریکا

شرکتهای انرژی اکسون موبیل و شورون در پی شیوع ویروس کرونا که باعث افت شدید تقاضای جهانی و اشباع عرضه نفت شد، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بدترین ضرر مالی در یک دهه گذشته را به ثبت رساندند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ضرر ۱.۱ میلیارد دلاری اکسون موبیل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بزرگترین ضرر در تاریخ مدرن این شرکت بود. فروپاشی قیمت نفت به بخش تولید نفت این شرکت در شرایط قرنطینه کووید ۱۹ ضربه زد و باعث افت تقاضا در همیشه بخشها از سوخت جت گرفته تا پلاستیک شد و به کسب و کار واحدهای پالایش و شیمیایی اکسون موبیل آسیب زد.

شورون هم بدترین عملکرد مالی در سه دهه گذشته را تجربه کرد و هشدار داد آسیبهای پاندمی ویروس کرونا بر بازارهای انرژی ممکن است همچنان ادامه پیدا کند و به درآمدها ضربه بزند. این شرکت قصد دارد معادل پنج درصد از تولید جهانی خود را در سه ماهه سوم محدود کند و از برنامه های خود برای افزایش قابل توجه تولید در داراییهای نفت شیل پرمیان باسین عقب نشینی کرد.

همچنین بخوانید

نفت تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر رکود اقتصادی، تهدیدهای سیاسی و ساختاری که بنیانهای صنعت نفت را تهدید می کند، ضعیفترین عملکرد را در میان بخشهای مختلف بازارهای سهام آمریکا داشته است. اخراجهای گسترده، کاهش بودجه و لغو پروژه ها برای متوقف کردن افول این صنعت کافی نبوده و فرار سرمایه گذاران، انرژی را بدترین سرمایه گذاری امسال شاخص “اس اند پی ۵۰۰” ساخته است.

مشکلات بیشتر در راه است

شورون ارزش فعالیتهایش در ونزوئلا که به ۲.۶ میلیارد دلار بالغ شدند را به طور کامل از حسابهایش حذف کرد. همچنین ۱.۸ میلیارد دلار ضرر و زیان به دلیل کاهش ارزش قیمتهای انرژی متحمل شد. حتی بدون در نظر گرفتن زیان مذکور، ضرر شورون سه میلیارد دلار بود که بیش از دو برابر میانگین مورد پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ و بزرگترین ضرر این شرکت از سال ۱۹۸۹ بود.

شورون که مانند شرکتهای رویال داچ شل و توتال فعالیتهای بازرگانی گسترده ای نداشت، از ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ به شدت آسیب دید. اگرچه مایک ویرث، مدیرعامل شورون در ژوییه نسبت به توانایی مالی این شرکت و تعهدش برای پرداخت سود نقدی سهامداران ابراز اطمینان کرد اما شورون هشدار داد که رنج بیشتری در راه خواهد بود.

شورون در بیانیه ای اعلام کرد اگرچه تقاضا و قیمتهای کالا نشانه های بهبود را نشان داده اند اما به سطح پیش از پاندمی ویروس کرونا بازنمی گردند و نتایج مالی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ ممکن است همچنان ضعیف بماند.

بجز فعالیتهای ونزوئلا و قیمتهای پایین نفت، شورون یک هزینه ۷۸۰ میلیون دلاری مربوط به برنامه حذف ۶۰۰۰ شغل معادل ۱۳ درصد از نیروی کار خود متحمل شد.

با وجود ضرر مالی شورون، مدیرعامل این شرکت فرصتی را برای توسعه در بحبوحه ریزش قیمتها می بیند. این شرکت کمتر از دو هفته پیش قرارداد خرید پنج میلیارد دلاری شرکت نوبل انرژی را اعلام کرد.

فاجعه بخش پایین دستی اکسون موبیل

مشکلات اکسون موبیل منعکس کننده تهدیدهای گسترده ای است که پیش روی صنعت نفت قرار گرفته و به عمیقترین بحران تاریخ ۱۶۱ ساله اش تبدیل شده است. غولهای بین المللی که در دهه نخست قرن جاری سودهای هنگفتی را برده بودند اکنون به تعدیل گسترده مشاغل، ریاضت شدید و بدهی سنگین متوسل شده اند تا بتوانند از عهده پرداخت سود نقدی سهامداران و سایر هزینه ها بربیایند.

ضرر ۲۶ سنت به ازای هر سهم اکسون موبیل بسیار بهتر از ضرر ۶۴ سنت به ازای هر سهم بود که تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند.

بدترین سقوط قیمت نفت در بدترین زمان برای اکسون پیش آمد زیرا این شرکت یک برنامه بازسازی چند میلیارد دلاری را آغاز کرده بود. دو سه ماهه متوالی ضرر مالی به همراه تعهد برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار سود سهام همان طور که تحلیلگران گلدمن ساکس هشدار داده اند، به منزله حجم بدهی کم سابقه برای این شرکت خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دارن وودز، مدیرعامل اکسون موبیل، پس از کاهش ۱۰ میلیارد دلار هزینه سرمایه و عدم افزایش سود نقدی سهامداران، ممکن است حربه دیگری نداشته باشد. منابع آگاه اظهار کرده اند که این شرکت در حال حذف پنج تا ۱۰ درصد از کارمندان آمریکایی خود است که هدف ارزیابی عملکرد قرار می گیرند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا