انرژی

افزایش ۳۰ میلیون دلاری درآمد پالایشگاه‌ها با نانوکاتالیست ساخت محققان کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به تولید کاتالیست‌های واحد رفورمینگ برای تولید بنزین شده‌اند و به گفته آنها از آنجایی که این محصول وارداتی است و با گذشت ۱۰ سال از اعمال تحریم‌ها، عمر مفید این کاتالیست‌ها به پایان رسیده؛ بنابراین فرصت مناسبی است تا این محصول دانش‌بنیان در واحدهای پالایشگاهی به کار برده شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمزه کازرونی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کاتالیست‌های مورد استفاده در پالایشگاه‌ها، وارداتی است، گفت: دو شرکت فرانسوی و آمریکایی بیش از ۹۵ درصد از کاتالیست‌های ریفورمینگ جهان را تولید می‌کنند و هرچند چین و روسیه نیز محصولاتی در این حوزه دارند؛ اما از کیفیت بالایی برخوردار نیست و بر این اساس ما موفق به تولید این نوع کاتالیست با استفاده از فناوری‌نانو شده‌ایم که عملکرد بسیار بالایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمریکا ۸۰ درصد از بازار کاتالیست‌های تولید بنزین و فرانسه ۱۵ درصد این بازار را در اختیار دارد، اظهار کرد: با جایگزینی این کاتالیست‌ها به جای کاتالیست‌های فعلی در پالایشگاه‌ها، می‌توان درآمد سالانه هر پالایشگاه را به طور متوسط ۳۰ میلیون دلار افزایش داد؛ چراکه این کاتالیست‌ نانویی به صورت مستقیم روی تولید بنزین اثر می‌گذارد و تولید بنزین را تقریبا ۸ درصد نسبت به کاتالیست‌های فعلی ارتقاء می‌دهد که این موضوع موجب افزایش درآمد پالایشگاه‌ها خواهد شد.

همچنین بخوانید

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، کاتالیست‌های ریفورمینگ را از جمله مهمترین کاتالیست‌های پالایشگاه‌ها دانست و ادامه داد: بخش ریفورمینگ قلب پالایشگاه به حساب می‌آید؛ چرا که علاوه بر تولید بنزین، هیدروژن نیز در این بخش تولید می‌شود. بنابراین حساسیت پالایشگاه‌ها برای خرید کاتالیست به منظور استفاده در این بخش بسیار زیاد است، ولی چالش‌ ما برای فروش این نانوکاتالیست، بی‌انگیزگی برخی پالایشگاه‌ها برای تغییر رویکرد از محصولات وارداتی به محصولات تولید داخل است.

کازرونی خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌های ۱۰ ساله کشور و به پایان رسیدن عمر برخی کاتالیست‌های واردتی مورد استفاده در پالایشگاه‌ها، فرصت مناسبی برای استفاده از محصولات داخلی است تا عملکرد این محصولات‌ نانو به اثبات برسد.

وی یادآور شد: ما علاوه براین کاتالیست‌ها، کاهش دهنده مصرف سوخت دیزل (IFA۱۳۳) را نیز با استفاده از فناوری‌نانو تولید و از کشورهایی چون ترکیه، چین و ساحل عاج برای این محصول سفارش دریافت کردیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا