انرژی

سیستمی برای جلوگیری از انفجار در نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها

عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره ساخت دستگاه شعله‌بین و تاثیری که این سیستم بر جلوگیری از انفجار نیروگاه‌ها می‌گذارد توضیحاتی ارائه کرد.

مهندس سیدمجتبی برزین، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سیستم شعله‌بین گفت: به منظور افزایش ایمنی یک سیستم احتراق و قابل اطمینان بودن عملکرد آن، می‌بایستی سیستم احتراق به سیستم‌های نظارتی و کنترلی مجهز شود. یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های نظارتی و کنترلی سیستم احتراق، دستگاه آشکارساز شعله یا به عبارتی شعله بین است. این سیستم در صنایع مختلفی چون نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، صنایع شیمیایی وپتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تاسیسات سیمان، کوره‌های زباله‌سوز و بازیافت، مولدهای بخار، تاسیسات گرمایشی و …

مدیر این پروژه افزود : نخستین بار در سال ۱۳۹۳ توسط کارخانه گندله‌سازی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر طراحی و ساخت یک نمونه شعله بین UV به این مرکز ارجاع شدکه نتیجه  آن ساخت و نصب موفقیت آمیز پنج عدد دستگاه شعله‌بین بود.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف  ادامه داد: به دنبال کسب این دانش و  از آن جایی که در نیروگاه‌های برق حرارتی نیز از این سیستم استفاده می‌شود، در قالب قرارداد طراحی و ساخت ۴۰ عدد شعله بین UV با یکی از نیروگاه‌های برق حرارتی کشور وارد فاز طراحی و ساخت نمونه‌ای پیشرفته‌تر با سنسور حالت جامد شدیم که این شعله‌بین‌ها بیش از سه سال است که در این نیروگاه نصب و مشغول بهره‌برداری است.

برزین بیان کرد: در کوره‌ها و بویلرهای نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها از حجم عظیمی از گاز، مازوت و یا گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌شود. روشن بودن شعله مرتب باید توسط شعله بین کنترل شود تا درصورت قطع شعله، بلافاصله این سیستم فرمان قطع گاز و سوخت را بدهد و از فاجعه‌ای بزرگ که ناشی از انفجار گازها و سوخت انباشته است جلوگیری شود. به همین دلیل این سیستم از استانداردهای بالای حفاظتی برخوردار است.

به گفته‌ی مدیر پروژه، به منظور اخذ استانداردهای مورد تایید کاربران و ذی‌نفعان  فعالیتی  با حمایت و نظارت پژوهشگاه نیرو به عنوان متولی و حامی بومی‌سازی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت نیروگاهی در دستور کار قرار گرفت که در نهایت به عقد قرادادی در تولید۲۰ نمونه درخواستی آن پژوهشگاه (با مشخصات جدید وبروزتر) منجر شد.  این فعالیت به صورت پایلوت در یکی از نیروگاه‌های مهم کشور در حال اجرا است. اخذ استاندارد CEبه منظور صادرات و ورود به بازار منطقه از جمله فعالیت‌های تکمیلی با پژوهشگاه نیرو است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از صنایع نیازمند، صنایع پتروشیمی کشور هستند که خوشبختانه در این بخش نیز موفق به فروش و نصب ۴۰ عدد شعله بین  UV  به دو شرکت معتبر پتروشیمی شده‌ایم. 

برزین با بیان این که «نمونه خارجی با برندهای مختلف در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در حال استفاده است که متاسفانه به دلیل تحریم ها پشتیبانی فنی مناسبی از آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: نمونه تولید شده در این مرکز، یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌هایی است که همکاران من در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، موفق به طراحی و ساختش شده اند. این محصول به دلیل بومی شدن دانش فنی طراحی و ساخت  قابلیت ارتقا و ارایه خدمات بعد از فروش را دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با بیان این که «بازار این محصول بازار گسترده‌ای است» درباره مزایای تولید آن گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش قیمت تمام‌شده به‌واسطه تولید انبوه، قابل ارتقا بودن طرح، افزایش دانش و فناوری در حوزه‌های ابزاردقیق و به‌کارگیری آن در ساخت سایر دستگاه‌ها، دسترسی بهتر به خدمات پس از فروش در داخل کشور، صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور، مقابله ‌با تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های انتقال دانش و فناوری، جلوگیری از افزایش هزینه‌های تجهیز نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به ‌واسطه کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و افزایش اعتماد مردم به تولیدات داخل به‌واسطه ورود متخصصان به عرصه‌های تولید کشور از مزایای تولید این دستگاه در داخل کشور است.

به گفته‌ی برزین، پیش از این که نمونه داخلی این محصول تولید شود، شعله بین از کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و آمریکا با قیمت‌های بالا وارد می‌شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا