بانکبانک و بیمه

طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در ۱۱ بانک


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با هدف کاهش صف دریافت کنندگان وام ازدواج با همکاری ۱۱ بانک طرح ضربتی اعطای این وام را از ابتدای مرداد ماه تا پایان شهریور ماه در دست اجرا دارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی امروز در نشستی خبری افزود: بانک مرکزی با هدف کاهش صف دریافت کنندگان وام ازدواج با همکاری ۱۱ بانک طرح ضربتی اعطای این وام را از ابتدای مرداد ماه تا پایان شهریور ماه در دست اجرا دارد که با اجرای این طرح تعداد افراد در صف از ۵۵۰ هزار نفر به زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: بانک مرکزی در این طرح تلاش می‌کند با کمک بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و پارسیان و با ابلاغ سهمیه های مربوط به هر بانک صف دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر برساند.
میر محمد صادقی با تأکید بر اجرای قطعی تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و بانک های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفت: بانک های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفاً باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.
این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل طرح باید اعطای وام ازدواج به مناطق محروم را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: این کار با اولویت پرداخت تسهیلات به مناطق محروم و به ترتیب ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج انجام می شود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در راستای اجرای بد «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تلاش می‌کند تمام متقاضیان وام ازدواج که قبل از سال ۱۳۹۵ در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام کرده اند بتوانند وام خود را دریافت کنند.
میرمحمد صادقی گفت: بانک‌های عامل در طول اجرای این طرح باید آمار عملکرد خود را در پایان هر هفته برای بررسی به بانک مرکزی ارسال کنند.
وی با بیان اینکه سامانه ازدواج از سال ٨٧ آغاز به کار کرده و تا ٢۵ تیرماه سال جاری ٣٣ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است، افزود: بیشترین تعداد پرداخت وام ازدواج برای سال ٩٠ با یک میلیون و ٣۴٨ هزار فقره وام است.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: از نظر مبلغی سال ٩۵ با حدود ٩ هزارو ٩٠٠ میلیارد تومان سال گذشته بالاترین رقم پرداختی بود.  از ابتدای راه اندازی سامانه ازدواج روز ٢۵ تیرماه سال جاری، ٨ میلیون و ٩٣١ هزار و ۶٠٠ نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کرده اند.
میرمحمدصادقی دلیل این موضوع را نیز افزایش مبلغ وام ازدواج از ٣ میلیون تومان به ١٠ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از روز اول مردادماه سال جاری با همکاری ١١ بانک عامل و صندوق اجرایی می شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.
 
پرداخت ۳۱۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال جاری
میرمحمد صادقی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۱۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از منابع پس انداز قرض الحسنه و جاری قرض الحسنه بانک ها به متقاضیان پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: براساس بررسی های بانک مرکزی، به طور متوسط ماهیانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ثبت نام می کنند و بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج به آنها پرداخت می شود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: بانک ها در طرح ضربتی ازدواج به دو دسته تقسیم شده‌اند و ۱۰ بانک ملی، صادرات، تجارت، مسکن، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان در دسته اول قرار گرفته و بیشترین فشار بر روی آنها قرار دارد.
میرمحمد صادقی توضیح داد: سهم بانک توسعه تعاون و صندوق قرض الحسنه پارسیان در اجرای این طرح کمتر از ۵ هزار فقره است و بار اصلی طرح ضربتی تسهیلات ازدواج بر روی ۹ بانک باقیمانده قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، بانک های خصوصی و بانک های دولتی تخصصی در دسته دوم اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج قرار دارند و براساس ابلاغ بانک مرکزی باید دست کم ۲ برابر میزان تسهیلات پرداختی، تسهیلات بپردازند.
وی تاکید کرد که اولویت اصلی اجرای این طرح برای کل کشور و تمامی بانک ها، پرداخت تسهیلات در مناطق محروم و کم برخوردار است و هر اندازه بانک ها بیشتر در استان های محروم تسهیلات بپردازند، امتیازات بیشتری از سوی بانک مرکزی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره امتیازات در نظر گرفته شده برای بانک هایی که در اجرای این طرح مشارکت دارند، گفت: مقرر شده ضمن تقدیر و تشکر رئیس کل بانک مرکزی از بانک های اصلی، امتیازبندی های خاصی نیز برای آنها در نظر گرفته شده و عملکرد آنها به طور هفتگی اعلام شود.
به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، اولویت پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی قرض الحسنه ازدواج با زوجینی است که از سال های گذشته در سامانه ازدواج ثبت نام کرده و تسهیلات دریافت نکرده اند.
میرمحمد صادقی از نظارت عالیه بر اجرای این طرح ضربتی خبر داد و تصریح کرد که بانک ها نباید در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سخت گیری کنند و برای هر فقره تسهیلات یک ضامن کفایت می کند.
 
تزریق نشدن ریالی از منابع بانک مرکزی برای اجرای طرح ضربتی ازدواج
میرمحمد صادقی در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد که با همکاری بانک ها، ریالی از منابع بانک مرکزی برای اجرای این طرح تزریق نشده و بانک ها از محل منابع خود اقدام به اجرای این طرح می کنند.
وی با بیان اینکه جزییات سهم هر بانک متعاقبا اعلام خواهد شد، افزود: بیشترین سهم در اجرای طرح ضربتی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای بانک ملی با ۹۰ هزار میلیارد تومان است و سایر بانک های عامل نیز دست کم ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات می پردازند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر در  صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند و ماهیانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز بر این تعداد اضافه می شوند و ما امیدوار هستیم که با اجرای این طرح ضربتی، تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات به کمتر از ۵۰ هزار نفر کاهش یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح باعث اضافه برداشت بانک ها از منابع خود نزد بانک مرکزی نمی شود، گفت: بیشتر بانک های انتخاب شده اضافه برداشت ندارند و بررسی های ما نشان می دهد که مازاد منابع دارند.
 
نحوه ثبت نام در سامانه ازدواج
این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه زوجین ۲ سال بعد از تاریخ عقدنامه قرصت دارند در سامانه ازدواج ثبت نام کنند، توضیح داد: متقاضیان بعد از وارد کردن اطلاعات شناسنامه ای، بانک و شعبه مورد نظر خود را انتخاب کرده و یک کد رهگیری ۱۰ رقمی برای آنها پیامک خواهد شد.
وی ادامه داد که زوجین پس از ثبت نام در سامانه ۱۲ روز کاری فرصت دارند تا با در دست داشتن مدارک به شعبه مورد نظر مراجعه کرده و پس از آن نیز یک ماه فرصت دارند تا مدارک مورد نیاز را برای دریافت تسهیلات تکمیل کنند ولی در صورتی که ظرف این مدت نتوانند مدارک خود را کامل کنند، بعد از یک ماه به طور خودکار نام آنها از سامانه حذف خواهد شد.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که بعد از اجرای این طرح ضربتی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کمتر از یک ماه کاهش یابد.
 
پرداخت تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه و جاری
میرمحمدصادقی در پاسخ به سوالی درباره به وجود نیامدن مشکل در منابع قرض الحسنه بانک ها با اجرای این طرح گفت: هیچ مشکلی در منابع قرض الحسنه بانک ها به وجود نخواهد آمد و پرداخت این تسهیلات از محل منابع قرض الحسنه و جاری خواهد بود.
وی تاکید کرد که برای از بین بردن صف موجود برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه بانک ها اجازه یافته اند تا از هر ۲ محل منابع قرض الحسنه و جاری قرض الحسنه تسهیلات ازدواج پرداخت کنند.
 
توصیه به زوجین و تولیدکنندگان
این مقام مسئول در بانک مرکزی به زوجین توصیه کرد که پس از دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون تومانی نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند و تولیدکنندگان و فروشندگان نیز با شناخت سلایق مردمی تلاش کنند تا با کاهش قیمت اجناس باعث رونق در بازار شوند.
میرمحمدصادقی از تشکیل ستادی در بانک مرکزی برای پیگیری و نظارت بر اجرای طرح ضربتی ازدواج خبر داد و گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل و مساله ای از فردا (چهارشنبه ۲۸ تیرماه) و در ساعات اداری با شماره های ۲۹۹۵۴۲۳۸، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ تماس بگیرند.
گفتنی است؛ در این نشست مدیران روابط عمومی بانک های مسکن، صادرات، ملت، ملی و پارسیان نیز حضور دارند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا