انرژی

سود آرامکو ۷۳ درصد سقوط کرد

شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در نتیجه افت تقاضا و سقوط قیمتها تحت تاثیر بحران ویروس کرونا، با افت ۷۳ درصدی سود خود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ مواجه شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اما این شرکت که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، برنامه خود برای پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود سهام در سال ۲۰۲۰ را حفظ کرده و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو روز یکشنبه اظهار کرد تقاضای جهانی برای نفت رو به بهبود است.

همه شرکتهای بزرگ نفتی از قرنطینه وضع شده در سه ماهه دوم که باعث محدود شدن سفر و کاهش مصرف نفت شد و قیمتها را به پایینترین رکورد در حدود دو دهه اخیر رساند، متضرر شدند.

همچنین بخوانید

آرامکو که سال گذشته عرضه اولیه عمومی به ارزش ۲۹.۴ میلیارد دلار در بازار ریاض انجام داد، اعلام کرد شیوع سریع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان به میزان چشمگیری تقاضا برای نفت خام، گاز طبیعی و مایعات نفتی را کاهش داده است.

مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: شاهد بهبود تدریجی بازار انرژی و اوج گرفت تقاضا همزمان با بازگشایش تدریجی اقتصادها از قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع کرونا بوده است. وی پس از اعلام نتایج مالی سه ماهه آرامکو به خبرنگاران گفت: به چین نگاه کنید. تقاضای آنها برای بنزین و دیزل به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ بازگشته است. ما شاهد این هستیم که تقاضا در آسیا و سایر بازارها رو به افزایش گذاشته است. با کاهش محدودیتهای قرنطینه، انتظار داریم که تقاضا افزایش پیدا کند.

امین ناصر گفت: آرامکو به پرداخت سود سهام سال ۲۰۲۰ متعهد است و قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار پرداخت کند.

سود سهام آرامکو نقش مهمی در کمک به دولت عربستان سعودی برای مدیریت کسری مالی خود دارد.

سود آرامکو در سه ماهه دوم ۷۳.۴ درصد کاهش یافت که بسیار بیشتر از کاهش مورد پیش بینی تحلیلگران بود. این شرکت اعلام کرد هزینه سرمایه برای سال ۲۰۲۰ بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

سود خالص آرامکو در سه ماهه دوم امسال به ۲۴.۶ میلیارد ریال سعودی معادل ۶.۵۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۹۲.۶ میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته نزول کرد.

تحلیلگران در نظرسنجی رفینیتیو آیکان سود خالص سه ماهه دوم آرامکو را ۳۱.۳ میلیارد ریال پیش بینی کرده بودند.

ارزش سهام آرامکو در اوایل معاملات روز دوشنبه حدود ۰.۴ درصد رشد کرد. این گروه در حال حاضر پس از شرکت اپل، دومین شرکت ارزشمند جهان است.

آرامکو اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال ۱۸.۷۵ میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد کرد که مطابق با برنامه این شرکت برای پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سهام برای سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش رویترز، نقدینگی آزاد آرامکو در سه ماهه دوم ۶.۱ میلیارد دلار و برای نیمه اول سال ۲۱.۱ میلیارد دلار بود که با نقدینگی به ترتیب ۲۰.۶ میلیارد دلار و ۳۸ میلیارد دلار برای دوره های مشابه در سال ۲۰۱۹ قابل مقایسه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا