امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تجهیز ۷۵ هزار خانوار عشایری به پنل خورشیدی تا پایان برنامه ششم

رئیس سازمان امور عشایر گفت: تا پایان امسال ۱۳ هزار پنل خورشیدی و تا انتهای سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ هزار پنل خورشیدی در مناطق عشایری کشور توزیع می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در دیدار و گفتگو با نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراکسیون عشایری مجلس و عضویت نمایندگان در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند کمک کند عشایر در قانون بودجه بیشتر از این جایگاه داشته باشند.

وی با بیان این که در حوزه آبرسانی به مناطق عشایری وضعیت خوبی داریم، افزود: سازمان امور عشایر در حوزه راه‌های مناطق عشایری اعتبارات ملی ندارد و کل اعتبارات راه‌های این مناطق استانی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مناطق عشایری ایذه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و برای عشایر باغملک یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تأمین آب شرب سالم اعتبار اختصاص داده شد.

تعاونی‌های عشایری یک برند هستند

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: امروز شرکت‌های تعاونی عشایری یک برند هستند چراکه همه چیز برای آنها فراهم شده و در قانون بند ب تبصره ۱۹ نیز گریدی پیش بینی شده تا تعاونی‌های عشایری بتوانند کارهای عمرانی نیز انجام دهند.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی در سال‌های اخیر به عشایر، ابراز داشت: تسهیلات اعطایی به عشایر فرصتی است که اگر کسی استفاده نکند این فرصت را از دست داده است.

قندالی با بیان این که یکی از کارهایی که از ابتدای مسؤولیت در سازمان پیگیر شدم ارتقا ساختار تشکیلاتی امور عشایر استان‌ها بود، گفت: در مجموع در شهرستان‌ها ۴۵ اداره و ۷۰ نمایندگی داشتیم و با پیگیرهایی که شد ۱۴ مورد از نمایندگی‌ها تبدیل به اداره و ۶۰ نمایندگی جدید نیز راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: ارتقای نمایندگی عشایر باغملک به اداره نیز یکی از مطالبات سازمان است اما در حال حاضر سخت گیری هایی برای ارتقا ساختار اداری وجود دارد البته باید پیگیری کنیم امور عشایر شهرستان‌ها ارتقا پیدا کنند.

مردم از بی عدالتی نگران هستند نه از کمبودها

نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس نیز در این نشست اظهار داشت: مردم از بی عدالتی نگران هستند نه از کمبودها و اگر همه در یک سطح باشند مردم کاستی‌ها را راحت تر تحمل می‌کنند.

عبدالله ایزدپناه اظهار داشت: لازم است در خصوص تسهیلات عشایر حق و حقوق خود را بدانند و ما باید به عشایر اطلاع دهیم و مطالبه گری نیز کنیم.

وی افزود: کسانی که به ما رأی داده اند روستایی و عشایری هستند و ما هم به دنبال این هستیم به این مردم خدمت کنیم.

نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس گفت: شهرستان باغملک دارای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت است که با وسعت بالا دارای مناطق عشایری و گردشگری بسیار خوبی است و در گرمای تابستان در برخی مناطق شهرستان برف وجود دارد.

وی درخواست کرد این نمایندگی تبدیل به اداره امور عشایر شود تا به صورت مستقل و با امکانات بیشتر به عشایر شهرستان ارائه خدمات کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا