صنعت، معدن، تجارت

ساخت داخل موجب صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون دلاری طی ۴ ماه شده است

رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: امسال با ساخت داخل، حدود ۳.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد که طی ۴ ماه نخست، صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون دلار دلاری محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید محمدمهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال جاری با تولید و ساخت داخل، حدود ۳.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد و در چهارماه اول سال، حداقل حدود ۲۵۰ میلیون دلار تحقق یافته است.

هادوی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از ساخت داخل، واردات بیش از ۲۲۰۰ قلم کالا را ممنوع کرد.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۲۲ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه، تشکیل شعب ویژه به رؤسای کل دادگستری در سراسر کشور ابلاغ شده و برابر گزارش واصله در تهران شعب ویژه تشکیل و در سایر استان‌ها نیز در حال انجام است.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت گفت: تشکیل شعب ویژه رسیدگی و صدور حکم در خصوص جرایم موضوع قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشو رو حمایت از کالای ایرانی، موجب تسریع و رسیدگی تخصصی به جرایم موضوع قانون گردیده و از اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده‌ها جلوگیری می‌گردد.

هادوی در ادامه تصریح کرد: در ۹ ماه اخیر، هیأت نظارت بر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، با حضور و تعامل جدی تمامی اعضای مصرح در قانون و با همفکری انجمن‌ها و سندیکاهای تخصصی بخش خصوصی، مانع از خرید و ورود حدود یک میلیارد دلار کالا و خدمات دارای مشابه داخلی شد.

وی در خصوص سامانه توانیران نیز گفت: سامانه توانیران، با هدف به هم رسانی متقاضیان خرید خارج کالاها و خدمات با شرکت‌های توانمند داخلی، از بهمن ماه گذشته راه اندازی شد.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت اضافه کرد: در حال حاضر اطلاعات بیش از ۷۷۰۰۰ واحد تولیدی در سامانه بارگزاری شده است و دستگاه‌های مشمول قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ملزم به ثبت پروژه‌ها و نیازهای خارجی متناسب با پروژه و دوران بهره برداری در سامانه هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا