بانکبانک و بیمه

بهبود عملکرد،نیازمند تخصیص منابع به مشتریان وفادار وخوش حساب است

استان آذربایجان غربی پتانسیل خوبی در صنایع غذایی، سیمان، محصولات کانی غیرفلزی و محصولات فلزی دارد و قطب‌ معدنی کشور به لحاظ ذخایر معدنی و وجود معادن از جمله طلا، گرانیت، مصالح و سنگ‌های ساختمانی است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن،‌ بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با غلامرضا آرین مدیر استان آذربایجان غربی و رئیس شعبه ارومیه در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان و همچنین روش های بهبود عملکرد و عوامل مؤثر در موفقیت این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
برنامه های این مدیریت در سال جهش تولید عبارتند از تأمین سرمایه در گردش واحدهای فعال که با حداکثر ظرفیت فعالیت نمایند، مشارکت در توسعه واحدهایی که دارای بازار مناسب داخلی و صادراتی هستند و مشارکت در طرحهای دارای توجیه لازم از لحاظ فنی، مالی و اقتصادی که مجریان آن دارای اهلیت مورد نظر بانک باشند.

۲- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
برنامه های شعبه در سال ۹۹ در راستای تحقق شعار سال، برنامه های عملیاتی ابلاغی از سوی مدیریت ارشد بانک می باشد که بدین منظور تلاش می شود تا با جذب منابع بیشتر شامل افزایش سپرده ها و وصول مطالبات به خصوص مطالبات غیر جاری، فروش اموال تملیکی و افزایش درآمدهای کارمزدی بتوان نسبت به تأمین مالی هرچه بیشتر طرحها و کاهش NPL شعبه اقدام نمود.

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۸ چه بوده است و چه میزان در تحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل این موفقیت چه بوده است؟
مهمترین اقدامات شعبه در سال ۹۸ افزایش مبلغ ضمانت نامه های صادره به میزان ۳۱۷۷ درصد، میانگین سپرده ها به میزان ۳۳ درصد و قرارداد و پرداخت به میزان ۱۱۹ و ۱۳۴ درصد می باشد که باعث موفقیت نسبی شعبه با توجه به وضعیت بخش صنعت و معدن استان گردیده است.

۴- باتوجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی و راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
این مدیریت تلاش نموده است در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی مدیریت ارشد بانک نسبت به مساعدت به مشتریان خود اقدام نماید که از جمله این اقدامات تأمین سرمایه در گردش واحدهایی است که در زمینه تأمین محصولات مورد نیاز مقابله با ویروس کرونا فعالیت می نمایند، تعامل با مشتریان در وصول مطالبات و افزایش دوره مشارکت طرحهایی که پیشرفت آنها به دلیل شیوع این بیماری متوقف و یا کند شده است.

۵- پس از تدوین سیاست های اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان ، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
این مدیریت پس از ابلاغ سیاستهای اعتباری سال ۱۳۹۹ که بر گرفته از نظرات همکاران ستاد و شعب بانک می باشد، تلاش کرده فعالیتهای خود را با این سیاست ها منطبق نماید و این موضوع را در جلسات برگزار شده با مراجع برون سازمانی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تبیین نماید تا این مراجع نیز با اهمیت تجهیز منابع بانک از محل افزایش سپرده ها و وصول مطالبات و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، آشنا شده و مساعدت نمایند.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
باتوجه به اینکه یکی از مهمترین برنامه های بانک در سال جاری حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال می باشد، این مدیریت نیز تلاش نموده با آموزش مقدماتی همکاران در این زمینه و بررسی مشتریان بزرگ استان و مذاکره با ایشان زمینه های لازم جهت حرکت به سوی این نوع از بانکداری را آغاز نماید که این موضوع قطعاً باعث رشد بسیاری از شاخصهای عملکردی بانک در استان خواهد شد.

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
به نظر اینجانب مهمترین و ارزان ترین منبع برای بانک وصول مطالبات به خصوص مطالبات غیر جاری می باشد که توان تسهیلات دهی بانک را افزایش می دهد. پس از این منبع، افزایش گردش حساب های جاری مشتریان و خدمات اعتباری نظیر اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه می تواند باعث جذب هر چه بیشتر منابع برای بانک شود.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
درسال ۱۳۹۸ به ۲۴ طرح صنعتی در مجموع مبلغ هزار میلیارد و ۴۳۸ میلیون ریال تسهیلات در استان پرداخت شده که از این مبلغ ۲۹۷ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت به ۴ طرح و یکهزار میلیارد و ۱۴۱ میلیون ریال تسهیلات سرمایه درگردش به ۲۰ طرح می باشد. لازم به ذکر است این مبالغ فارغ از مبالغی است که توسط ستاد بانک به طرحهای بزرگ پرداخت شده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
در سال ۹۸ ، سه طرح صنعتی در استان با تسهیلات بانک به بهره برداری رسیده اند که مجموع تسهیلات دریافتی این طرح ها بیش از ۳۶۲ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون و ۸۴۰ هزار یورو می باشد که با بهره برداری از این طرح ها برای ۱۳۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
طرح های در دست اجرای بانک در استان ۳ طرح می باشد که شامل طرحهای تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه) با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با اشتغال زایی ۱۰۰نفر، پانل رادیاتور چی چست با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد و با اشتغال زایی ۱۳۰ نفر، فرش ستاره افشار با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و اشتغال زایی ۱۰نفر.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان آذربایجان غربی یکی از استانهای کمتر توسعه یافته بخش صنعت و معدن کشور می باشد که در سالهای اخیر به واسطه موقعیت ممتاز آن و همسایگی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان با داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک، پتانسیل صنایع تبدیلی کشاورزی و دارا بودن بزرگترین منطقه آزاد تجاری کشور می تواند گامهای مهمی برای رشد و توسعه بیشتر بردارد.
۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
مهمترین راهکار در راستای وصول مطالبات می تواند جلوگیری از ایجاد مطالبات غیرجاری جدید باشد که جهت تحقق این موضوع می بایست در بررسی درخواست های جدید ضمن توجه به توجیه پذیری طرح، اهلیت سنجی مناسبی از متقاضیان به عمل آورد به طوریکه برنامه اصلی شعبه در چند سال اخیر توجه به این موضوع بوده است. در مرحله بعد می بایست با تمرکز بر روی مشتریانی است که دارای بدهی غیر جاری می باشند و باید بررسی نمود که آیا مشتری اراده ای برای بازپرداخت بدهی های خود دارد؛ در ارتباط با مشتریانی که می خواهند به تعهد خود عمل نمایند ، می توان با مساعدت و تعامل مناسب و استفاده از ظرفیتهای قانونی شرایط بازپرداخت را برای آنان فراهم نمود اما در ارتباط با مشتریانی که علیرغم اعطاء فرصتها اراده عملی جهت بازپرداخت بدهی های خود را ندارند، می بایست اقدامات قانونی را در دستور کار قرار داد.

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟ برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
فارغ از نقش مهم توسعه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بانک و همچنین حدود اختیارات شعب استانها، این مدیریت سعی نموده با افزایش سرعت در پاسخگویی به درخواستها موجب رضایت نسبی مشتریان به ویژه واحدهای تولیدی فعال و خوشنام استان گردد. که این امر باعث گردیده میزان کارمزدهای دریافتی شعبه از مبلغ یکهزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به مبلغ دو هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال معادل ۷۹ درصد رشد را نشان دهد و این روند در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ نیز با شتاب بیشتری در حال افزایش است.

۱۴- باتوجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
یکی از مهمترین الزامات بانک در جهت پاسخگویی صحیح و به موقع به درخواستهای مشتریان و ایجاد رضایتمندی در آنان با استفاده از تعامل مناسب و سازنده بین شعب و ستاد بانک می باشد که این شعبه نیز سعی نموده به این امر مهم پایبند باشد. در ضمن پیشنهاد می گردد جهت تسریع در پاسخگویی به مشتریان حدود اختیارت این استان و سایر استانهای مشابه نیز به همان نسبتی که برای استانهای برخوردار افزایش یافته بیشتر شود.

۱۵- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت امور اقتصادی و دارئی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
این مدیریت تلاش نموده با تعامل مناسب و سازنده با مقامات استانی به رشد و توسعه بخش صنعت و معدن استان کمک نماید. به طوریکه در سال ۹۸ از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه با کمترین منابع در بین بانکهای استان رتبه اول و در سال ۹۷ در تسهیلات رونق تولید، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین با اجرای تعداد زیادی از مصوبات کار گروه های رفع موانع تولید که مشتریان در اجرای آن همراهی نموده اند در برون رفت ایشان از مشکلات پیش آمده همکاری نموده است. انتظار می رود مقامات استانی نیز با عنایت به ماهیت تخصصی و توسعه ای بانک و لحاظ این موضوع که کلیه منابع این بانک صرف رشد و توسعه بخش صنعت و معدن می شود یاریگر بانک در جذب منابع به خصوص وصول مطالبات بانک باشند.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و برآیند جانشین پروری چیست؟
بدون شک موفقیت و پویایی یک سازمان بدون نیروی انسانی کارآمد ممکن نیست. هرچه نیروی انسانی در سازمان کارآزموده تر باشد به همان میزان بهره وری نیز بالاتر خواهد بود؛ خوشبختانه بانک صنعت و معدن با دارا بودن بدنه کارشناسی توانمند قابلیت های فراوانی دارد که البته سازمان نیز بایستی در جهت آموزش مداوم و نیز افزایش مهارت و به روز نگه داشتن دانش کارکنان برنامه مدون داشته باشد. باتوجه به شیوع ویروس کرونا در سال جاری پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی به صورت مجازی و آنلاین در دستور کار اداره آموزش قرار گیرد. این مدیریت نیز در راستای جانشین پروری نسبت به شناسایی نیروهای مستعد و کوشا اقدام نموده که در مواقع انتقال و یا ارتقاء پست های مدیریتی با چالش مواجه نگردد. درضمن انتقال دانش و مهارت بین همکاران همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
به طور کلی تصمیمات در این شعبه با استفاده از خرد جمعی اتخاذ می شود. معمولاً پیشنهادات همکاران در تمامی زمینه ها در جلسات حضوری بررسی و چکش کاری شده، در صورتی که اقدامی از سوی خود شعبه بایستی انجام شود موضوع در دستور کار قرار می گیرد و در مواردی که خارج از حدود اختیارات شعبه باشد به مدیریت ارشد بانک پیشنهاد می گردد.

۱۸- طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
مهمترین طرحهایی که در سطح ملی مطرح بوده و توسط بانک تأمین مالی شده اند عبارتند از: پتروشیمی مهاباد، نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، دستکش حریر ایران، فرآورده های زیستی روناک، سیمان مهر ماکو، سیلندر سراج خوی، مارال صنعت جاوید، مجموعه فرش افشار، اروم آدا و آذر باتری ارومیه که تعدادی از این طرحها با مشارکت بانک و تأمین سرمایه ثابت برای آنها راه اندازی گردیده اند و ما بقی نیز از طریق تأمین سرمایه در گردش مورد حمایت قرار گرفته اند. همچنین طرحهای بزرگ سیمان ارومیه و نساجی خوی نیز در سنوات گذشته توسط بانک ایجاد و پس از بهره برداری واگذار گردیده اند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا