صنعت، معدن، تجارت

ناهماهنگی و نبود سامانه یکپارچه، علت بازنگشتن ارز صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی،تهران گفت: ناهماهنگی میان دستگاه‌های مختلف مانند گمرک، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی و نیز نبود سامانه یکپارچه از عوامل اصلی در بازنگشتن ارزهای صادراتی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اعلام بانک مرکزی در بازنگشتن ۲۷ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات گفت: اینکه این میزان اعلامی چقدر واقعیت دارد باید بررسی شود، اما ما مکاتبه کردیم و بانک مرکزی فهرست افرادی را که ارز را برنگرداندند به ما اعلام کند که اخیرا بانک مرکزی فهرستی را همراه با میزان ارزی که بازنگشسته اعلام کرد و این فهرست اگرچه بسیار کمتر از رقم اعلامی بانک مرکزی است، اما ما با ۹۰ شرکتی که در فهرست بودن جلسات متعددی را برگزار کردیم که در نتیجه گیری‌ها به بخشنامه‌های متعدد صادر شده از سوی دستگاه‌های مختلف و نبود آگاهی برخی صادرکنندگان از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های موجود نیز به عنوان دیگر عوامل موثر در بازنگشتن ارزهای صادراتی برخوردیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در جلسه برگزار شده همکاری‌های خوبی داشته است، گفت:‌ ای کاش قبل از اعلام بانک مرکزی، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی صورت می‌گرفت و خوب و بد به یک چشم نگاه نمی‌شدند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پیش بینی‌ها از کسری بودجه دولت ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: دولت از طریق ارائه اوراق قرضه دولتی و عرضه برخی سهام دولتی تا حدودی توانسته این کسری را جبران کند و اوراق سلف نفتی که رئیس جمهور خبر آن را داده، به گفته رئیس کل بانک مرکزی برای ۲ سال آینده است و به نوعی انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند و در مقایسه با اوراق دیگر، کم هزینه‌تر است و سود بیشتری دارد.

خوانساری افزود:‌ ای کاش در این مورد هم قبل از اعلام، کارشناسی‌ها صورت می‌گرفت و مسئولان هم به جای اعلام مخالفت و موافقت خود درباره این موضوع در جراید، با توجه به تورم زیاد موجود در جامعه با هماهنگی مشکل را حل کنند و تکلیف کسری بودجه دولت هر چه زودتر روشن شود.

وی با اشاره به مباحثی که جلسه گذشته درباره تفاهم نامه ایران و چین مطرح شد گفت: در این باره کارگروهی تشکیل شده و کمیسیون‌های مرتبط هم به این کارگروه متصل شدند؛ ضمن اینکه مکاتبات خوبی با وزارت خارجه انجام شد و هماهنگی‌های خوبی نیز به عمل آمد.

خوانساری درباره طرح نظام بانکداری که در مجلس مطرح است گفت: این طرح تلفیقی از لایحه دولت و پیشنهادهای مجلس است که هم اکنون در کمیسیون تخصصی مطرح است؛ ما هم با تشکیل کارگروه‌های مرتبط نظر تخصصی اتاق را در این باره تا سه ماه آینده به مجلس ارایه خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره صدور کارت بازرگانی نیز گفت: از یک سال گذشته بحث در صدور کارت بازرگانی این بود که به سامانه جامع تجارت متصل شود، وزارت صمت پیگیری کرد که ورود افراد برای صدور و تمدید کارت از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود؛ ضمن اینکه بر اساس بخشنامه صادره قرار بود از یکم مرداد، فرآیندها از طریق این سامانه انجام شود، اما امروز که ۲۸ مرداد است هنوز این سامانه راه نیفتاده افراد به ما مراجعه می‌کنند که دست ما بسته است، زیرا اشکال از طرف سازمان توسعه تجارت است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا