انرژی

واردات نفت ارزان‌تر شد

افت اخیر ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای بزرگ دیگر، خرید نفت خام را برای برخی از واردکنندگان نفت ارزان‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از آنجا که یورو ارز اصلی است که ارزش آن در برابر دلار آمریکا صعود کرده است، کشورهای حوزه منطقه یورو که بسیاری از آنها واردکننده نفت هستند شاهد ارزان‌تر شدن خرید نفت در تابستان امسال بوده اند زیرا نفت به دلار قیمت گذاری می شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد در فاصله اول ژوئن تا ۱۲ اوت، قیمت نفت برنت به دلار آمریکا ۱۹ درصد افزایش یافت اما در نتیجه صعود نرخ یورو در برابر دلار، قیمت نفت به یورو تنها ۱۲ درصد افزایش داشت.

همچنین بخوانید

قیمت نفت برنت و شاخص ارزش دلار آمریکا بر مبنای روزانه در چند ماه اخیر خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده اند. این دو شاخص به اطلاعات اقتصادی مشابه واکنش نشان می دهند که شامل دورنمای رشد اقتصاد جهانی و انتظارات پیرامون تقاضا برای نفت بوده است.

در هفته های اخیر با وجود این که دورنمای تقاضای جهانی برای نفت به دلیل تاثیر ادامه دار پاندمی ویروس کرونا، بازنگری منفی پیدا کرده است اما ضعیف شدن ارزش دلار از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است. دلار ضعیفتر معمولا خرید نفت به ارزهای دیگر را ارزان‌تر می کند.

آمار رسمی که نشان داد تولید نفت آمریکا با ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش، به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسیده و در هفته منتهی به هفتم اوت ذخایر نفت ۴.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و ذخایر بنزین ۷۰۰ هزار بشکه و ذخایر سوختهای تقطیری ۲.۳ میلیون بشکه کاهش داشته است، از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما بازنگری منفی در دورنمای تقاضا، رشد قیمتها را محدود کرد. آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و به ۹۱.۹ میلیون بشکه در روز رساند. اوپک در گزارش اوت خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۰۶ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده و به ۹۰.۶ میلیون بشکه در روز می رسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز میزان تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را ۹۳.۱ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که ۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال گذشته نشان می دهد. جدیدترین پیش بینی این آژانسها نشان می دهد که بحران کووید ۱۹ شدیدتر از آنچه تصور می رفت به اقتصاد جهانی و مصرف نفت آسیب خواهد زد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا