امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شکل گیری امضای طلایی در توزیع نهاده های دامی

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ضمن انتقاد از ایرادات سامانه بازارگاه گفت:علاوه بر مجوزهای طلایی در واردات،با امضای خاص در توزیع نیز مواجه هستیم که شرایط رابرای تولیدکنندگان دشوار می کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدعلی کمالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در نشستی خبری با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ما ۳۴ کیلوگرم و دو برابر سرانه جهانی است، گفت: در واقع صنعت طیور کشور بارِ گوشت قرمز و ماهی را نیز در سبد مصرفی پروتئین خانوار بر دوش می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ با زیان، تولیدات خود را عرضه می‌کنند، گفت: اگر قرار بود امسال قیمت مرغ زنده ۱۰ هزار تومان باشد، تولیدکننده تاکنون آن را به نرخ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کرده، بنابراین مرغداران به تعهدات خود در زمینه تولید عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ماهیانه به طور متوسط ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است، گفت: در برخی ماه‌ها نیز جوجه ریزی تا ۱۴۰ میلیون قطعه افزایش یافت و به همین جهت در سه ماهه ابتدایی امسال، صنعت طیور از لحاظ نوسانات قیمتی بدترین تجربه خود را از سر گذراند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با اشاره به اینکه قرار بود از میان ۱۵ تا ۱۶ نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان، دولت دو نهاده اصلی ذرت و کنجاله سویا را تأمین کند، گفت: متأسفانه این تعهد تاکنون تحقق نیافته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون بین ۳.۶ میلیون تن تا ۴.۱ میلیون تن ذرت وارد کشور شده و بر اساس اعلام مسئولان، میزان آن از سال گذشته نیز بیشتر بوده است که این نهاده باید با قیمت حداکثر ۱,۶۵۰ تومان درب مرغداری عرضه می‌شد؛ اما قیمت آن هم اکنون بین ۲ هزار و ۴۰۰ تا سه هزار تومان است؛ نهاده‌ای که تماماً با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه واردات و توزیع نهاده‌های دامی گفت: طبق اعلام وزارت صمت، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن ذرت وارد کشور شده؛ اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تنها ۹۰۰ هزار تن از این کالا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

کمالی تصریح کرد: همچنین برخی واردکنندگان مدعی هستند که کالای خود را پیش فروش کرده‌اند، این در حالی است که واردات این کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده و واردکننده به عنوان مباشر دولت، تلقی می‌شود نه صاحب کالا، بنابراین نمی‌تواند کالا را پیش فروش کند.

وی با اشاره به اینکه خرید نهاده‌های دامی با نرخ مصوب برای تولیدکنندگان بسیار دشوار و پیچیده شده است، گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان با یک تلفن، ۷۰ درصد نهاده خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه توضیح داد: متأسفانه این سامانه اشکالات زیادی دارد و توزیع از طریق آن عادلانه انجام نمی‌شود؛ به این معنا که ما یک امضای طلایی در واردات داریم و هم اکنون نیز یک امضای طلایی در توزیع ایجاد شده است. امضای طلایی در واردات به این معناست که روز جمعه چند واردکننده را صدا می‌کنند و بین آنها ارز توزیع می‌شود و امضای طلایی در توزیع نیز این است که این اقدام به صورت عادلانه انجام نمی‌شود.

کمالی توضیح داد: اولاً که نهاده عرضه شده در سامانه بازارگاه کافی و به اندازه نیاز تولیدکنندگان نیست، ضمن اینکه برخی از تولیدکنندگان بزرگ رانت اطلاعاتی دارند و با استفاده از این رانت می‌توانند سریع‌تر وارد سامانه شوند، ثبت نام و سهمیه دریافت کنند و همچنین ضریب نفوذ اینترنت در مناطق روستایی با توجه به سن و سطح سواد تولیدکنندگان کمتر از ۲۶ درصد است. تولیدکنندگان در این مناطق با چنین شرایطی چگونه می‌توانند در سامانه پیچیده‌ای مانند بازارگاه ثبت نام و سهمیه دریافت کنند.

در ادامه این نشست، رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن نیز با انتقاد از اعمال ممنوعیت‌های خلق الساعه برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: امسال به دلیل افزایش قیمت تخم مرغ، دولت صادرات آن را ممنوع کرد که از ابتدای تیرماه تاکنون تولیدکنندگان روزانه به ازای هر کیلوگرم تولید ۲ هزار تومان ضرر می‌کنند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل تعدادی از مرغداران به دنبال حذف گله‌های خود هستند.

ترکاشوند افزود: بعد از اینکه ما به ممنوعیت صادرات اعتراض کردیم، دولتمردان اعلام کردند که ممنوعیت لغو می‌شود اما برای صادرات عوارض ۴ هزار تومانی اعمال کردند که این مسئله صادرات را عملاً با مشکل مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: گویا کشور ما تحمل رونق تولید را ندارد، چرا که آنجا که باید از تولیدکننده حمایت شود به هیچ عنوان این اقدام صورت نمی‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا