انرژی

توقف سرمایه گذاری آرامکو در پالایشگاه ۱۰ میلیارد دلاری چین

شرکت آرامکوی سعودی سرمایه گذاری در جوینت ونچری برای ساخت مجتمع پالایش و پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلاری در چین را در بحبوحه کاهش هزینه سرمایه متوقف کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند چین به ساخت این پروژه ادامه خواهد داد و جوینت ونچری که آرامکوی سعودی ۳۵ درصد در آن سهم دارد، گزینه ای برای آینده خواهد ماند.

آرامکوی سعودی در فوریه سال ۲۰۱۹ توافقی را برای تشکیل بزرگترین سرمایه گذاری مشترک چینی-خارجی با شرکتهای نورینکو و پانجین سینسن به منظور ساخت یک مجتمع پالایش و پتروشیمی یکپارچه در چین امضا کرد. این مجتمع ۱۰ میلیارد دلاری پالایشگاهی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد داشت و آرامکو قرار بود ۷۰ درصد از خوراک نفت خام این مجتمع را تامین کند و بنا بود فعالیت این مجتمع در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

همچنین بخوانید

آرامکوی سعودی سال گذشته قراردادهای متعددی را برای تضمین تقاضای آتی برای نفت عربستان امضا کرد. با این حال امسال سقوط قیمتها و تقاضا برای نفت، برنامه های شرکتهای نفت بزرگ شامل آرامکو را بهم ریخته و این تولیدکنندگان با سقوط درآمد، سود و جریان نقدینگی مواجه شده اند.

شرکت آرامکو در سه ماهه دوم همزمان با اعلام سقوط بی سابقه سود، در هزینه سرمایه و فعالیتهایش تغییراتی داد. سود خالص آرامکو در سه ماهه دوم امسال ۷۳.۴ درصد کاهش یافت و به ۲۴.۶ میلیارد ریال سعودی معادل ۶.۵۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۹۲.۶ میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر قیمت نفت برنت در حدود ۴۵ دلار در هر بشکه بماند، آرامکو هزینه سرمایه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار را در فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ هدف خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا