امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آغاز کوچ شهرک زیتونی های سرخه حصار به شهر جدید پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مالکان اراضی شهرک زیتون سرخه حصار با اراضی معوض در ناحیه منفصل واصفجان اسکان داده می شوند.

همچنین بخوانید

سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت وگو با خبرنگار مهر از آغاز اجرای مصوبه سال گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر واگذاری اراضی معوض در واصفجان شهر جدید پردیس به آن دسته از مالکان زمین و اعضای تعاونی مسکن شهرک زیتون سرخه حصار که بر اساس اظهار نظر سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی امکان ساخت و ساز در این منطقه را ندارند، خبر داد.

ماجرای شهرک زیتونی‌ها چیست؟

ماجرای ۳۷ ساله شهرک زیتون سرخه حصار در شمال و شمال شرق تهران به سال ۶۲ برمی گردد که در آن زمان، وزارت جهاد سازندگی سابق به ۴ هزار و ۲۱۷ کارمند خود در قالب شرکت‌های تعاونی ۳۳ گانه، بخشی از اراضی منطقه سرخه حصار را که آن زمان در اختیار این وزارت خانه بود، با ارائه سند رسمی، واگذار کرد.

در این سال‌ها، ۱۷۰ خانوار که از تمکن مالی بهتری برخوردار بوده و توانستند سریع‌تر از سایرین، واحدهای مسکونی خود را تکمیل کنند، مالکیتشان تثبیت و در این واحدها ساکن شدند. اما پس از ادعای سازمان محیط زیست که وزارت جهاد پیش از استعلام از سازمان مذکور، اقدام به ارائه اسناد مالکیت اراضی سرخه حصار مبنی بر ملی بودن این اراضی و محافظت شده بودن آنها کرده، جلوی ساخت و ساز گرفته شود و حال نزدیک به ۴ دهه سردرگمی این خانوارها را در پی داشته است.

فشار حداکثری بر ساکنان فعلی زیتون

هر چند که این ۱۷۰ خانوار نیز علی رغم سال‌ها سکونت در این منطقه، به دستور فرماندار وقت یکی از شهرستان‌های شمال استان تهران از حداقل امکانات برخوردار بود و برای اعمال فشار بیشتر بر آنها، گفته می‌شود در مقاطعی نیز در سال ۹۵ یکی از فرمانداران وقت این شهرستان دستور قطع آب و برق اهالی را با هدف کوچ اجباری ساکنان صادر کرده بود!

در این حدوداً ۴ دهه، بارها شاهد تجمع مالکان این اراضی در برابر وزارت خانه‌های کشور، راه و شهرسازی و جهاد سازندگی و همچنین استانداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست بوده ایم؛ حتی در سال ۸۵ نیز با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر یافتن راه حلی برای مشکل اهالی شهرک زیتون به صورت قانونی، عالی‌ترین مقام نظام نیز به موضوع ورود کرد که نتیجتاً در سال ۹۳ و در دولت یازدهم، هیئت وزیران تصویب کرد تا وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری با همکاری استانداری تهران، بخشی از اراضی شهرهای جدید اطراف تهران را در اختیار مالکان اراضی سرخه حصار قرار دهد.

تصمیمات مختلف شورای عالی شهرسازی چه بود؟

شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در جلسات متعددی در زمان وزارت عباس آخوندی در پی مصوبه ۱۰ دی ماه ۹۳ که موضوع رفع مشکل اهالی شهرک زیتون سرخه حصار را به این شورای عالی واگذار کرده بود، به بحث و بررسی پرداخت که ۳ مصوبه شورای عالی شهرسازی در این خصوص، مهم‌ترین مصوبات در این خصوص هستند.

۱. واصفجان پردیس، ناحیه منفصل شهری شد

شورای عالی شهرسازی در جلسه ۱۴ آبان ۹۷ و همزمان با آغازین روزهای وزارت محمد اسلامی در راه و شهرسازی، تصویب کرد که بخش‌هایی از منطقه واصفجان در حدوداً ۲۰ کیلومتری شمال شهر جدید پردیس واقع بود را پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استانداری تهران به عنوان «ناحیه منفصل شهری» شناخته و بخشی از اهالی شهرک زیتون با اعطای زمین معوض، به این منطقه گسیل داده شوند.

همچنین در این شورای عالی، یکی دیگر از شهرهای جدیدی که قرار شد بخشی از اراضی آن به مالکان زمین در شهرک زیتون داده شود، شهر جدید شریف آباد در اطراف جنوب پاکدشت بود.

۲. تعیین مساحت و جمعیت قابل انتقال به پردیس

مصوبه بعدی شورای عالی شهرسازی در این خصوص، یک سال بعد حاصل شد؛ در تاریخ ۱۸ آذر ۹۸ اعضای این شورا با اخذ مصوبه تبدیل روستای واصفجان به ناحیه منفصل شهری پردیس از شورای توسعه استان تهران، توانستند طرح‌های جامع و تفصیلی این منطقه را تصویب کرده و مساحت تغییر کاربری به مسکونی را ۲۹۹ هکتار با جمعیت پذیری ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر تعیین کنند. ضمن اینکه در این مصوبه آمده بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب، این اراضی صرفاً به عنوان معوض به مالکان شهرک زیتون داده می‌شود.

همچنین لزوم ارائه خدمات شهری، آموزشی، راه دسترسی، آب، برق و گاز، از سوی دستگاه‌های خدمات رسان و ذی ربط، حداکثر ۳ طبقه بودن واحدهای آپارتمانی و ۲ طبقه بودن واحدهای ویلایی و دیگر مقررات نیز در این مصوبه گنجانده شده است.

۳. فرم «ج» متقاضیان انتقال به پردیس باید سبز باشد

سومین مصوبه هم یک ماه بعد و در ۲۱ دی ماه سال گذشته ابلاغ شد که در آن، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی اجرای طرح انتقال اهالی شهرک زیتون به پردیس مشخص شد؛ همچنین بر اساس بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، نباید فرم «ج» افراد مشمول اعطای زمین و در پردیس، قرمز باشد. مساحت هر قطعه زمین تحویلی را هم استانداری تهران تعیین می‌کند.

مدیرعامل پردیس: مالکان بخش ۷ سرخه حصار به شهر جدید پردیس مراجعه کنند

در همین ارتباط سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به تدابیر ویژه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و همچنین استانداری محترم تهران در خصوص نحوه تأمین زمین برای تعاونیهای موسوم به شهرک زیتون سرخه حصار، آن دسته از اشخاصی که دارای سند مالکیت در پلاک‌های ۴۴٨١/١ بخش ٧ هستند می‌توانند به صورت حضوری در کارگزاری مسکن مهر پردیس واقع در خیابان فروردین جنوبی ساختمان کارگزاری و هم به صورت اینترنتی در سایت www.pardis.city با مراجعه به بخش شهروند مدارک خود را ثبت کنند.

هدایت افزود، پس از ثبت نام مالکین، نسبت به اخذ استعلام‌های لازم اقدام خواهد شد و نتیجه آن برای اقدام بعدی اعلام خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا