انرژی

بهره‌مندی ۹۵ درصدی مردم ایران از گاز طبیعی تا پایان امسال

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه تولید سالانه گاز طبیعی کشور ۲۵۰ میلیارد مترمکعب است، از بهره‌مندی ۹۵ درصدی مردم ایران از گاز تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی اظهار کرد: هفته دولت همیشه یادآور خاطره شهیدان رجایی و باهنر است، شاید علت اینکه یاد این دو عزیز در خاطر ما دولتی‌ها مانا شده است، روش و منش این دو عزیز بود که عمدتاً دغدغه مردم را داشتند و دغدغه‌شان فقط خدمت به مردم بود.

وی ادامه داد: جنش کار شرکت ملی گاز ایران خدمت‌رسانی به مردم است و در طول سال‌های گذشته هم این توفیق را داشته که در خدمت‌گزاری به مردم به‌ویژه در بحث گازرسانی به روستاها، شرایط بسیار خوبی را ایجاد کند به طوریکه در گازرسانی به روستاها، اتفاق بسیار خوبی طی سال‌های اخیر افتاده و تقریباً در طول هفت سال گذشته، گازرسانی به روستاها بیش از دو برابر توسعه یافته و در هر سال تقریباً ۳ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد:  افتخار این را داریم که از دو هفته پیش، افتتاح پروژه‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را در قالب طرح «پویش سبز» شروع کرده و در سه هفته آینده هم ادامه پیدا می‌کند که پیش‌بینی می‌کنیم در قالب طرح «پویش سبز» بیش از ۹۰۰ روستا و ۱۱ شهر را به شبکه گاز متصل کنیم که برای اجرای این پروژه‌ها بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.  

تربتی افزود: توجه داشته باشید که این «پویش سبز» و توسعه گازرسانی که طی این سال‌ها رخ داده، در شرایط تحریم اجرایی شده و ما مسائل و مشکلات اقتصادی زیادی داشتیم؛ تأمین منابع مالی در این سال‌ها کار راحتی نبود، اما خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های قانونی که در بند «ق» و در بحث جایگزینی گاز به جای فرآورده‌ها ایجاد شده بود توانستیم منابع مالی را از محل فروش محصولاتی که گاز به جای آن‌ها مصرف شده، تأمین و همه این توسعه‌ها را بدون آنکه کمترین بار مالی را بر دولت تحمیل کنیم، انجام دهیم که از این بابت بسیار خرسندیم.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران هم‌اکنون با تولید حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال که تقریباً معادل بیش از ۴ میلیون بشکه نفت در روز است، بخش عمده‌ای از کشور را زیر پوشش گازرسانی قرار داده است، گفت: هم‌اکنون تقریباً همه شهرها گازرسانی شده و یا در حال گازرسانی هستند و تا پایان سال تقریباً شهری که گازرسانی نشده باشد نخواهیم داشت؛ به جز چند شهر محدود که به‌دلیل محدودیت‌های مربوط به آثار باستانی و مواردی از این قبیل، گازرسانی نمی‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: امسال در هفته دولت افزون بر برنامه‌هایی که در طول سال داریم و برنامه افتتاح تعداد قابل توجهی از پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی، بحث افتتاح تعدادی از پروژه‌های زیرساختی از طریق خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار در برنامه است.

تربتی تصریح کرد: تقریباً تعداد قابل توجهی از استان‌های کشور جزو استان‌های سبز و در قالب «پویش سبز» از مرز ۹۵ درصد گازرسانی عبور کرده‌اند و بر این اساس تلاش داریم تا بساط توسعه گازرسانی را از این استان‌ها خارج و توان اجرایی شرکت را به سمت استان‌هایی که کمتر توسعه یافته‌اند و یا هنوز ظرفیت گازرسانی در آن استان‌ها تکمیل نشده، هدایت ‌کنیم.

وی افزود: خوبی پروژه‌های گاز و توسعه گازرسانی این است که علاوه بر رفاه و آسایشی که برای مردم فراهم می‌کند، سبب توسعه صنایع وابسته یا همان صنایع خرد می‌شود به دلیل اینکه تقریباً تمام کالای مصرفی این پروژه‌ها در داخل کشور تأمین می‌شود و عملا علاوه بر رفاه مردم، توسعه کارخانه‌های کوچکی را که در سراسر کشور محصولات مورد نیاز صنعت گاز را تولید می‌کنند را هم به ارمغان می‌آورد که این صنایع می‌توانند هم منافع خوبی داشته باشند و هم در شرایط سخت اقتصادی، به حیات خویش ادامه دهند، ضمن آنکه در کنار توسعه‌های گازرسانی، این صنایع می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی هم داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز امسال را سال جشن ۹۵ درصدی گازرسانی به مردم معرفی کرد و گفت: علاوه بر گازرسانی به مردم که تقریباً در دنیا به‌عنوان نخستین کشوری هستیم که چنین آمار گازرسانی شهری و روستایی را داریم، قرار است امسال بهره‌مندی ۹۵ درصدی مردم از گاز طبیعی را جشن بگیریم و ان‌شاءالله با تکمیل گازرسانی به روستاهایی که در دست اجرا است، تقریباً ۹۵ درصد مردم تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار خواهند گرفت.

تربتی یادآور شد: افزون بر بحث گازرسانی به شهرها و روستاها، اتفاق خوب دیگری که در بحث گازرسانی به وقوع پیوسته ارزش‌آفرینی است که ما از این کار ارزش ریالی خوبی را عاید کشور می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به تأکیدات‌ مقام معظم رهبری درباره صیانت از مخازن و ذخایر نفت و گاز کشور،تصریح کرد: اتفاقی که امروز می‌افتد این است که ما گاز را علاوه بر مصارف خانگی و مردمی، به پتروشیمی‌ها هم اختصاص دادیم و بخش عمده‌ای از گاز در حوزه پتروشیمی‌ها به محصولات با ارزشی تبدیل می‌شود که ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا