اقتصاد کلان

کدام کشورها بدترین عملکرد اقتصادی ماهانه را داشتند؟

لبنان و ترکیه جز کشورهایی هستند که بدترین عملکرد را در ماه قبل داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شیوع کرونا پیامدهای غیر قابل انکاری روی نرخ ارز و تورم در بسیاری از کشورها داشته است با این حال وضعیت برای شماری از کشورها به مرحله بحران نیز رسیده است. استیو هانکه- استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز به معرفی پنج کشوری پرداخته است که بدترین عملکرد را طی ماه گذشته داشته اند:

۱- ونزوئلا

همچنین بخوانید

نرخ تورم این کشور کماکان بالترین تورم ثبت شده جهان است و در دوازده ماه منتهی به نیمه دوم ماه ژوئیه به ۲۰۳۰ درصد رسیده است. تنها در طول یک هفته اخیر ارزش پول ملی این کشور به نام بولیوار در برابر دلار ۱۱ درصد ریزش کرده است.

۲- لبنان

تا بیست و دوم ژوئیه، تورم لبنان برای ۳۰ روز متوالی بالای ۵۰ درصد بوده است. این کشور هم چنین سابقه تجربه تورم ۶۲ درصدی را در سال جاری داشته که بالاترین رقم در بین کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه بوده است. انتظار می رود انفجار مرگبار اخیر در بیروت تاثیر زیادی روی رشد اقتصادی این کشور داشته باشد و آن را بیش از پیش به رکود بکشاند.

۳- سودان

تا پایان دوازده ماه منتهی به تاریخ چهارم ژوئیه، تورم این کشور آفریقایی به ۱۴۶ درصد رسیده که بالاترین سطح ثبت شده در چهار ماه اخیر بوده است. تنها طی یک هفته اخیر تورم این کشور ۲۰ درصد بیشتر شده و اکنون ارزش پوند در برابر دلار به پایین ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

۴- آرژانتین

با وجود توافق آرژانتین با وام دهندگان این کشور در تعویق مهلت بازپرداخت وام دریافتی ۶۵ میلیارد دلاری، اطمینان سرمایه گذاران نسبت به اقتصاد این کشور در سطح پایینی باقی مانده است و اکنون ارزش پول ملی در یکی از پایین ترین سطوح تاریخی خود قرار دارد. نرخ تورم نیز تا اواسط ماه جاری ۶۸ درصد اندازه گیری شده است.

۵- ترکیه

شاید تعداد کمی از افراد در ابتدای سال باور می کردند که نرخ برابری دلار به بالای هفت لیر برسد اما در هشتم ماه اوت هر دلار به ۷.۲۵ لیر رسید. با توجه به تضعیف لیر جهت تورمی ترکیه تا پایان سال صعودی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا