انرژی

نفت مناطق مرکزی ۹۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان تیرماه امسال، ۸۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون مترمکعب گاز و ۵۵ میلیون و ۸۶۵ هزار بشکه نفت در این شرکت تولید شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت نفت، رامین حاتمی در تشریح عملکرد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به مناسبت هفته دولت، یادداشتی را در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده است که بر مبنای آن، نفت مرکزی در راستای تولید مستمر گاز و نفت، در طول پارسال نسبت به حفاری و تکمیل ۹ حلقه چاه جدید و هفت حلقه چاه تعمیری و در مجموع ۲۷ هزار متر عملیات حفاری با استفاده از هشت دکل اقدام کرده است.

به گفته حاتمی، پارسال به‌منظور تأمین پایدار سوخت زمستانی هم‌وطنان در فصول سرد سال در ۶ استان شمال شرق و شمال کشور و همچنین به‌منظور تغذیه خط سراسری گاز به مخازن ذخیره‌سازی شورجه D و سراجه، در مجموع ۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون مترمکعب گاز تزریق‌ و ۲ میلیارد و ۶۲۲ میلیون مترمکعب بازتولید شده که به ترتیب ۴۳ و ۱۷ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

همچنین بخوانید

مطالعات جامع میدان‌ها

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال گذشته سه پروژه پژوهشی را واگذار کرده و دو پروژه دیگر نیز در مرحله امضای قرارداد و واگذاری است. این شرکت همچنین مطالعات جامع میدان‌های گازی تابناک، شانول، وراوی و آغار و دالان و نیز میدان‌های نفتی نفت‌شهر، سروستان و سعادت‌آباد را در قالب پنج بسته مطالعاتی با هدف تعیین مشخصات مخزن، ساخت الگوهای زیرسطحی و روسطحی، پیش‌بینی عملکرد میدان، محاسبات اقتصادی و ارائه برنامه توسعه و ازدیاد برداشت با برگزاری مناقصه واگذار کرد که سه بسته آن نهایی و واگذار شده و دو بسته دیگر نیز طی یک ماه آینده واگذار می‌شود.

افزون بر این، برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی، برنامه‌ریزی افزایش تولید و ضریب بازیافت نهایی ۱۱ میدان گازی و ۱۱ میدان نفتی با تدوین بسته سرمایه‌گذاری حدود ۵.۵ میلیارد دلاری در دستور کار این شرکت قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول، این شرکت همچنین طرح افزایش تولید از میدان‌های نفتی آبان، پایدار غرب، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق را از طریق الگوی جدید قراردادهای نفتی در حال اجرا دارد و همکاری و حمایت از شرکت‌ها و سازندگان داخلی و مبحث اشتغال نیروهای بومی در پروژه‌های منطقه‌ای را به‌عنوان اولویت کاری خود قرار داده است. به‌عنوان نمونه، برای اجرای پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی و سه‌بعدی میدان تنگ‌بیجار بیش از ۵۵۰ نفر و در طرح توسعه سه میدان نفت‌شهر، دانان و سعادت‌آباد نیز حدود ۲۶۳۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار هستند.

جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت

در این یادداشت آمده است: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌منظور جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، با هدف کاهش آثار سوء زیست‌محیطی ناشی از آن و ایجاد ارزش‌افزوده از این منابع و همچنین ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار برای نخستین بار در مناطق نفت‌شهر و سروستان و سعادت‌آباد جمع‌آوری گازهای همراه در مجموع به میزان ۲۶.۱ میلیون فوت مکعب گاز همراه در روز را در حال اجرا دارد.

افزون بر این، برای جمع‌آوری گازهای مشعل واحدهای بهره‌برداری چشمه‌خوش و دهلران اقدام به تجدید فراخوان آگهی مزایده کرده است و با دریافت مجوز از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران فروش گازهای مشعل میدان خشت نیز از طریق فراخوان آگهی مزایده منتشر شده و فرآیند برگزاری مزایده آن در حال انجام است.

حمایت از ساخت داخل

حاتمی با تصریح بر اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در راستای حمایت از ساخت داخل و توانمندسازی شرکت‌های ایرانی برای بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز صنعت نفت همه تلاش خود را به کار بسته، عنوان کرده است: در این باره مواردی همچون ساخت دوربین‌ درون‌چاهی و شکستن انحصار شرکت‌های خارجی به‌دست کارشناسان این شرکت، بومی‌سازی تعمیر کنترل‌کننده هوای ورودی توربین زیمنس اس ۴۰۰، ساخت کامیون چاه‌پیمایی، ساخت انواع لوله‌های جداری (CASING)، دستگاه لوله‌خم‌کن (Bending) و ساخت انواع مته حفاری را به‌عنوان بخشی از توانمندی این شرکت در ساخت و تعمیر تجهیزات صنعت نفت به انجام رسانده است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همچنین به‌عنوان شرکتی پیشرو در بحث مدیریت انرژی، در یک سال گذشته موفق به اخذ گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ISO50001 در ساختمان‌های ستاد خود شده و دریافت گواهینامه در ساختمان‌های ستادی و تأسیسات عملیاتی شرکت‌های تولیدی تابع و منطقه عملیاتی سراجه قم را نیز در دستور کار دارد.

ثبت رکورد ۱۳۲ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه

حاتمی با اشاره به اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با رعایت ضوابط و دستورعمل‌های حرفه‌ای اچ‌اس‌یی در صنعت مخاطره‌آمیز نفت با پشت سر گذاشتن چالش‌های فنی عملیاتی توانسته طی پنج سال پیاپی رکورد ۱۳۲ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت را به ثبت برساند، ادامه داده است: همچنین ضریب شدت حوادث پرسنلی بر اساس الگوی OGP در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران پایین‌تر از معیارهای این الگو بوده و همین موضوع خود گواه ظرفیت‌های بالای تخصصی و اهتمام کارکنان به رعایت موارد ایمنی در حفظ سلامتی خود و تأسیسات به‌عنوان سرمایه‌های ملی است.

به گفته این مقام مسئول، از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای این شرکت در سال گذشته و امسال می‌توان به اجرای بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی و سه‌بعدی در منطقه تنگ‌بیجار، طرح افزایش و نگهداشت تولید از سه میدان نفتی دانان، سعادت‌آباد و نفت‌شهر در قالب قراردادهای EPC/EPD و دهلران، طرح توسعه میدان نفتی خشت، احداث ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز پایدار غرب، چشمه خوش، نار و کنگان هما، وراوی، جمع‌آوری گازهای همراه دهلران/ دانان، ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه D، توسعه فاز دوم پالایشگاه دالان (فراشبند) و توسعه فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار اشاره کرد. همچنین با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف مواد گل و سیمان و کالاهای حفاری تنها در دو سال گذشته ۷۵۱ میلیارد ریال و حدود ۱۵۰ هزار یورو صرفه‌جویی در هزینه‌های این شرکت محقق شده است.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی آن از شمال شرق، جنوب و غرب کشور براساس قوانین و ضوابط وزارت نفت و بودجه‌های تخصیص‌یافته، به شناسایی نیازمندی‌های مراکز شهری و روستایی اطراف تأسیسات نفتی و گازی خود پرداخته و حسب اولویت فعالیت‌های مهم عام‌المنفعه‌ای چون احداث ‌جاده، پل، سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی و آموزشی، بازسازی و نوسازی مدارس، تأمین تجهیزات بیمارستانی، توسعه فضای سبز و احداث بوستان در بیش از ۱۳۱ شهر و روستای استان‌های خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، فارس، هرمزگان و بوشهر را اجرا کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا