اقتصاد کلان

کفگیر کویتی ها کف دیگ خورد!

کاهش بهای نفت باعث به هم خوردن تراز مالی کویتی ها شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اویل پرایس، وزیر دارایی کویت در جمع نمایندگان پارلمان این کشور گفته است که اگر کاهش درآمدهای دولت به شکل کنونی ادامه داشته باشد این کشور از ماه نوامبر پول کافی برای پرداخت حقوق کارکنان خود را نخواهد داشت. پیش از این نیز پایگاه خبری میدل ایست آنلاین به نقل از یک منبع در وزارت دارایی کویت گفته بود تا زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا نکند دولت مجبور است از منابع خود در صندوق های ذخیره برای پرداخت حقوق کارکنان استفاده کند.

در سال مالی ۲۰۲۰ کسری بودجه کویت ۱۸.۴۴ میلیارد دلار اندازه گیری شده است و انتظار می رود با توجه به شیوع کرونا و تداوم باقی ماندن قیمت نفت در سطوح پایین فعلی، کسری بودجه امسال به ۱۴ میلیارد دینار ( ۴۵.۷۸ میلیارد دلار) افزایش پیدا کند.

در ابتدای سال و با نفت ۵۵ دلاری کسری بودجه کویت ۳.۳۳ میلیارد دلار تخمین زده می شد اما اکنون این رقم فراتر خواهد بود. در بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، کویت یکی از بالاترین وابستگی ها به درآمدهای نفتی را دارد و تقریبا تمام درآمد ارزی این کشور را صادرات نفتی تشکیل می دهد. درحال حاضر پارلمان کویت در حال کار بر روی طرحی است که به دولت اجازه می دهد تا ۳۰ سال آینده ۶۵.۴ میلیارد دلار استقراض کند.

تنها ۱۰۰ روز پس از شیوع کرونا در کویت، موجودی صندوق ذخیره ارزی این کشور ۱۳.۰۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. انتظار می رود تمام شش کشور عرب حوزه خلیج فارس (کویت، قطر، بحرین، عمان، امارات و عربستان)   امسال رشد منفی کم سابقه ای را تجربه کنند و اگر شیوع کرونا مهار نشود، پایین باقی ماندن تقاضا برای نفت در سال اینده نیز کار این کشورها را برای احیای رشد اقتصادی خود با چالش های محسوسی مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا