اقتصاد کلان

دعوای بخش خصوصی ترکیه با اردوغان بالا گرفت

رئیس بزرگ ترین گروه تجاری ترکیه از رئیس جمهور این کشور خواست تا به قواعد اقتصاد باز احترام بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اهوال، سیمون کاسلوسکی- رئیس انجمن صنعت و بازرگانی ترکیه با اشاره به ریزش های اخیر لیر در برابر ارزهای مهم جهانی گفت: مقامات دولت تلاش می کنند تا نرخ بهره را به شکل دستوری پایین نگه دارند تا ارزی قوی داشته باشند. برای جلب سرمایه های خارجی دولت باید به قواعد اقتصاد باز برگردد، پس انداز کردن را تشویق کند و به اقتصاد کمک کند تا رشد کند.

کاسلوسکی با اشاره به نیاز کشورش به اتخاذ یک سیاست مالی نیرومند گفت: باید با سیاست های مالی در سطح کلان انگیزه سرمایه گذاری را در بین فعالان اقتصادی تقویت کنیم و فقط پایین آوردن نرخ بهره کمکی به حل وضع موجود نخواهد کرد.

بانک مرکزی ترکیه طی ۱۲ ماه اخیر و پس از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید نرخ بهره را با چندین کاهش متوالی از ۲۴ درصد به ۸.۲۵ درصد رسانده است. از سوی دیگر اما نرخ تورم طی بازه زمانی فوق از ۸.۶ درصد به ۱۲.۶ درصد تا پایان ماه ژوئن رسیده است.

رئیس انجمن صنعت و بازرگانی ترکیه با بیان اینکه ریسک های موجود بر سر راه ثبات مالی بازارها و رتبه اعتباری ترکیه به شکل محسوسی افزایش یافته اند، هشدار داد: با تداوم این وضع بانک مرکزی مجبور خواهد شد برای حفظ ارزش لیر ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست بدهد. با این حال اگر اقتصاد باز را پیاده کنیم حتی در کوتاه مدت شاهد مزایای آن خواهیم بود. یکی از دلایل رشد اقتصادی ما بین دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ نیز همین رعایت کردن قواعد اقتصاد باز بود.

وی هم چنین با هشدار نسبت به ورشکستگی بنگاه های اقتصادی ترکیه در ماه های آینده گفت رشد اقتصادی امسال احتمالا منفی دو درصد خواهد بود. کاسلوسکی هم چنین ضمن انتقاد از افزایش تعرفه های وارداتی به بهانه حمایت از تولید داخل گفت این سیاست به کاهش محسوس رقابت پذیری ترکیه در سطح جهانی منجر شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا