بورس

شاخص کل بورس ۲۹۵ واحد افت کرد/ قهر معنادار تقاضا در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۹۵ با کاهش ۲۹۵ واحدی روی رقم ۸۰ هزار و ۴۱۳ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش ۱۰۶ واحدی عدد ۱۵ هزار و ۸۱۵ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۳۸۰ واحدی به عدد ۸۹ هزار و ۱۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۲۹۴ واحدی در حالی به رقم ۵۷ هزار و ۲۲۶ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۵۵ واحدی به عدد ۱۷۰ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. امروز همچنین شاخص کل فرا بورس (آی‌فکس) بدون تغییر چندانی روی رقم ۸۶۷ واحد ایستاد.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت ملی صنایع مس ایران با ۴۷ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۳۶ واحد و فولاد مبارکه اصفهان با ۳۵ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پارس خودرو با ۲۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۸ واحد و پتروشیمی فجر با ۱۳ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات بورس تهران امروز به کمتر از ۱۵۱ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۸۰۴ میلیون و ۷۷۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۴ هزار و ۹۳۶ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکتی‌های لنت ترمز ایران، لیزینگ صنعت و معدن، کمک فنر ایندامین سایپا، معادن بافق، پتروشیمی آبادان، شهد ایران، سیمان دشتستان، بیمه پارسیان و حق تقدم خرید سهام آن، داروسازی امین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری متوقف شد.

 امروز ۲۸ میلیون سهم بانک خاورمیانه به ارزش کمتر از ۷ میلیارد تومان کد به کد شد. در صنعتی دریایی ایران اما کمتر از ۲۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی منتقل شد.

امروز همچنین اندکی بیش از ۱۸.۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری کوه نور به ارزش کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان به طور بلوکی واگذار شد. در گسترش صنایع انرژی آذراب نیز امروز ۱۶ میلیون سهم به ارزش ۴ میلیارد تومان در کدهای درون گروهی سهامدار عمده جا به جا شد. در سرمایه‌گذاری صنایع شیمایی ایران نیز اندکی بیش از ۱۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

بیش از ۶ میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان اما به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد. ۵.۵ میلیون سهم کارخانجات داروپخش به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده این شرکت کد به کد شد. ۵ میلیون سهم پتروشیمی شازند اما به ارزش کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی انتقال یافت. امروز در البرز دارو نیز بیش از ۳ میلیون سهم این شرکت به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کد به کد شد.

در داروسازی فارابی اما اندکی بیش از ۳ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد. معاملات کد به کد در ۲ نماد معاملاتی تولید نیروی برق دماوند و سبحان دارو هر یک به میزان اندکی بیش از ۲ میلیون سهم به ارزش هر یک بیش از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، امروز بازار سهام گرچه با رنج مثبت آغاز به کار کرد اما تداوم سکون و رخوت حاکم بر معاملات بازار در کنار قهر معنادار تقاضا در بازار سهام باعث شد، تا همچنان عرضه بر تقاضا یا فروش بر خرید سهام غلبه کند.

در این میان معاملات کد به کد و بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌ها و تلاش برای رنج شدن قیمت‌ها به بالاتر از صفر تابلو (قیمت پایانی) نتوانست برای بازار چندان جذاب باشد.

امروز همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی پارس خودرو و افزایش عرضه از سوی معامله‌گران حقوقی و حقیقی اما تقاضای حقیقی‌ها برای جمع‌آوری این سهم در کمتر از قیمت اسمی همسو با جذابیت معاملات حق تقدم خرید این سهم باعث شد، تا در پایان معاملات امروز با صف خرید ۱۰ میلیون سهمی به کار خود پایان دهد.

 امروز بازار سهام بازاری کم حجم و توام با سکون بود که همچنان تک سهم‌های نوسانی در بازار دوم برای معامله‌گران حرفه‌ای از جمله در گروه دارویی‌ها، غذایی‌ها، قطعه‌سازی‌ها و برخی شرکت‌های بیمه‌ای جذاب کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا