اقتصاد کلان

سهم هر بخش از رشد اقتصادی چقدر است؟

در حالی رشد اقتصادی در بهار امسال منفی اعلام شد که در برخی بخش‌ها کاهش سهم از رشد و ارزش افزوده به بیش از منفی ۱۴ درصد می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعلام اخیر مرکز آمار در رابطه با وضعیت رشد اقتصادی از این حکایت داشت که رشد اقتصادی بهار منفی شده است؛ به طوری که تولید ناخالص داخلی از ۱۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بهار سال گذشته به ۱۶۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بهار امسال رسیده بود که این رقم (با احتساب نفت) نشان می‌داد که رشد اقتصادی منفی ۳.۵ درصد کاهش یافته و منفی شده است. از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی بدون نفت به ۱۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده ث که آن نیز در مقایسه با بهار سال گذشته کاهش ۱.۷ درصدی داشت.

اما بررسی جزئیات رشد اقتصادی بهار امسال در رابطه با سهم فعالیت‌ها از محصول ناخالص داخلی نشان می‌دهد که سهم بخش خدمات حدود ۵۳ درصد ثابت باقی مانده اما نرخ رشد این بخش ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

در بخش کشاورزی سهم از تولید ناخالص داخلی تغییر نکرده، اما رشد نرخ رشد آن مثبت یک درصد شده است.

در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی نیز سهم از رشد اقتصادی از ۱۴ به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ رشد آن منفی ۱۴.۳ درصد رسیده است که منفی‌ترین رشد در بین بخش‌های اقتصادی است.

در صنایع و معادن سهم از رشد از دو به یک درصد در بهار امسال کاهش پیدا کرده ولی  نرخ رشد آن مثبت ۹ درصد بوده است.

سهم صنعت از ۱۳ به ۱۴ درصد افزایش داشته و نرخ رشد آن به منفی ۰.۴ درصد رسیده است. در بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی نیز سهم از رشد از هشت در بهار پارسال به ۹ درصد در بهار امسال رسیده و نرخ این رشد این بخش به مثبت ۴.۹ رسیده است.

سهم ساختمان از رشد اقتصادی در چهار درصد ثابت مانده اما رشد آن منفی دو درصد شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا