انرژی

بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد آغاز شد

ایسنا/آذربایجان شرقی در هجدهمین هفته از پویش هر هفته _ الف_ ب _ ایران در سال ۹۹، بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد در آذربایجان شرقی با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانسی آغاز شد. 

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این آیین با ارائه گزارشی، اظهار کرد: سد کلقان چای در حوضه آبریز سفید رود بزرگ قرار دارد و در تقسیم بندی‌های حوضه آبریز کشور با وسعت ۵۹ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع یکی از بزرگترین حوزه‌های آبریز فرعی کشور است که در زیرمجموعه حوضه آبریز دریای خزر قرار داشته و هفت استان با تنوعی از قومیت‌ها از این حوضه آبریز بهره‌مند هستند.

محمد حاج رسولی‌ها در ادامه سخنان خود گفت: اصول حاکم بر مدیریت حوضه آبریز به گونه‌ای است که باید تمامی مردم از بالادست تا پایین دست حوضه آبریز با رعایت اصول چرخه آب و برقراری تعادل در عرضه و تقاضای آب، بتوانند عادلانه از منافع آن بهره‌مند شوند.

همچنین بخوانید

وی افزود: در این راستا وزارت نیرو با دستور وزیر، در کنار اهداف توسعه‌ای در قالب برنامه ساز و کارها نیز استقرار مدیریت حوضه‌های آبریز در کشور را طی سال جاری در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده تا با این مدیریت ضمن توسعه هماهنگ منابع آب و خاک و سایر منابع وابسته و با حفظ اکوسیستم‌های حیاتی، تنازعات را به حداقل برساند.

وی اظهار امید واری کرد ، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای هیئت دولت این اقدام اساسی و ماندگار در یک سال باقی مانده دولت ساز و کاری توانمند برای اجرا و تحقق برنامه‌های بخش آب باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: سد کلقان یکصد و هشتاد و هشتمین سد ملی کشور و نیز چهل و چهارمین سدی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وارد مدار بهره‌برداری شده است.

وی در خصوص مشخصات فنی این سد، توضیح داد: ارتفاع این سد ۶۵ متر، طول تاج آن ۵۲۰ متر و از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم مخزن آن ۲۲ میلیون متر مکعب بوده و ۲۴ میلیون مترمکعب آب را تنظیم می‌کند.

وی در خصوص اهداف این سد نیز گفت: تامین ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب شرب برای جمعیتی در حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرستان‌های بستان‌آباد، چاراویماق و هشترود از اهداف این سد  است که امید است اجرای پروژه آبرسانی به این شهرها هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

حاج رسولی‌ها گفت: دیگر اهداف این سد تامین آب ۳.۴ میلیون متر مکعب آب برای صنعت است که با توجه به صنعتی بودن این استان قطعاً می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی داشته باشد و همچنین تامین آب برای هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب کشاورزی نیز از اهداف این سد است.

به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای استان، وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های عمده این سد مهار سیلاب بوده و خوشبختانه عملکرد خوبی را در سیلاب سال ۹۸ شاهد بودیم و علی‌رغم پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی، توانست این سیلاب مهیب را تسکین و جریان سیلاب ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه را به ۲۰ متر مکعب بر  ثانیه تقلیل دهد؛ در حال حاضر نیز علی‌رغم تامین آب کشاورزی در طول تابستان ۳۵ درصد مخزن سد پر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا