تجارتكشاورزی و دامپروری

افزایش ۱۰۸ درصدی قیمت برنج وارداتی/ دپوی۲۰۰ هزار تنی در گمرک

روند صعودی قیمت برنج وارداتی در مرداد امسال نیز ادامه داشته و تا بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال گران تر شده است، افزایش قیمت این محصول عمدتا تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین دپوی آن در گمرک به دلیل مشکلات ارزی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تازه ترین آمار از تغییر قیمت برنج های وارداتی و البته برنج های ایرانی نشان می دهد که در مرداد ماه سال جاری هر کیلو برنج خارجی به طور متوسط بیش از ۱۸ هزار تومان فروش رفته است که این رقم در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که حدود ۸۶۰۰ تومان بوده تا ۱۰۸ درصد افزایش قیمت دارد. 

برنج وارداتی در فاصله تیر تا مرداد ماه نیز نسبت به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بیش از ۱۰ درصد گران شده است.

همچنین بخوانید

وضعیت برنج ایرانی این گونه است که قیمت این کالا در مرداد ماه هر کیلو به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان بوده که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروش رفته ۱۷ درصد افزایش قیمت دارد. این محصول نسبت به تیر امسال نیز حدود دو درصد گران شده است. 

افزایش قیمت برنج خارجی در حالی اتفاق می افتد که در اردیبهشت ماه امسال واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع و با ارز نیمایی که حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد وارد می شود که این موضوع در افزایش قیمت برنج در بازار تاثیر گذاشته است. 

اما مورد دیگر در رابطه با برنج های وارداتی به تامین ارز و ترخیص آنها بر می گردد. این در حالی است  که از اول شهریور ماه واردات برنج به طور فصلی ممنوع شد و از این لحاظ حجمی از برنج های وارداتی در گمرک باقی ماند. 

پیش از این مسئولان گمرک اعلام کرده بودند که از ابتدا تا اواخر مرداد ماه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای مدت مشابه سال جاری حدود  ۲۰ درصد کاهش داشت؛ به طوری که تا اواخر مرداد ماه ۴۰۰ هزار تن ترخیص و ۳۰۰ هزار تن دیگر در گمرک باقیمانده بود که با اجرا شدن ممنوعیت فصلی واردات برنج دیگر امکان ترخیص نداشت. 

با این وجود بعد از اعمال ممنوعیت طی تصمیمی که با توافق دستگاه های ذیربط از جمله گمرک و وزارت صمت اتحاذ شد قرار بر این شد تا شرایط جدیدی برای ترخیص محموله های برنج در زمان ممنوعیت نیز اعمال شود تا امکان ترخیص وجود داشته باشد. 

با این حال آخرین گزارشی که ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران – اعلام کرد نشان می دهد که حدود ۴۹۷ هزار تن برنج وارداتی از ابتدای سال جاری تاکنون ترخیص شده و گمرک برنج هایی که در صف تامین ارز قرار دارند را نیز به صورت درصدی خارجی می کند. اما همچنان بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی دپو شده هنوز در گمرک وجود دارد و ترخیص نشده که برای ترخیص نیاز به صدور و ارائه اعلامیه ارز از سوی صاحب کالا و بانک است که وقتی این تامین ارز انجام نشده و به گمرک ارائه نشود امکان ترخیص نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا