امور زیربناییتعاون و اشتغال

۹۱ درصد مسکن های مهر تعاونی‌ساز تحویل شد

معاون وزیر کار با بیان اینکه تاکنون ۹۱ درصد مسکن های مهر تعاونی‌ساز تحویل متقاضیان شده است، گفت: ۷۴ هزار پرونده مربوط به مسکن مهر داشتیم که طی یک سال گذشته این عدد به ۱۴ هزار رسیده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجعفر کبیری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر عضو تعاونی‌های کشور و ۱.۷ میلیون نفر در بخش تعاون مشغول به کار هستند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی بهترین مسیر برای تجمیع سرمایه‌های خرد مردم است، افزود: یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آثار منفی اقتصاد دچار رکود تورمی، توسعه کسب‌وکارهای کوچک است.

وی ادامه داد: در روزهایی هستیم که مردم سرمایه‌های خود را در بازارهایی همچون ارز، طلا و بورس رهنمون می‌کنند که پرریسک است. توسعه تعاونی‌ها و حمایت از سرمایه مردم در این بخش نه تنها به افزایش اشتغال منجر می‌شود بلکه برای کشور ارزش‌افزوده نیز به دنبال دارد. بخش تعاون باید با احیای اعتماد مردم، بتواند به جمع‌آوری سرمایه‌های خرد بپردازد که پیش‌نیاز این عمل توسعه شفافیت، توسعه نوآوری و توسعه حمایت‌های هدفمند است.

کبیری گفت: ۹۴ هزار تعاونی داریم که ۲۵ هزار تعاونی در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفت. برای توانگر کردن تعاونی‌ها بودجه را ۱۲ برابر افزایش دادیم.

سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون راه اندازی می‌شود

معاون وزیر تعاون افزود: تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال ۹۸ نسبت به ۹۶ به میزان ۲ برابر افزایش یافت؛ سقف صدور ضمانت‌نامه ها نیز از ۱۲ به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید.

وی همچنین گفت: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون در راستای شفاف‌سازی و دولت الکترونیک راه‌اندازی می‌شود.

معاون وزیر تعاون همچنین گفت: قبلاً برای صدور مجوز شرکت تعاونی نیاز به مراجعات مکرر حضور بود، اما اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری، زمان صدور مجوز از ۷۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

کبیری همچنین از راه اندازی ۱۰ مرکز نوآوری استانی برای حمایت ازتعاونی‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در مهر ماه امسال خبر داد و گفت: صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با سهم ۴۹ درصد دولت و ۵۱ درصد تعاونی‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود و طرح‌های تعاونی قابل انجام ظرف ۲ تا ۵ سال را در اولویت ضمانت قرار می‌دهیم.

وی افزود: خط اعتباری برای تعاونگران به صورت آنلاین و به ویژه خط اعتبار برای تعاونی‌های زنان و گروههای توان‌یاب با ۸ تا ۱۲ درصد درنظر گرفته خواهد شد.

کبیری گفت: صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌های زنان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و برای شرکت‌های تعاونی شهرستانی تا ۱۲ میلیارد تومان و برای تعاونی‌های مسکن تا ۱۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته می‌شود.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در هفته تعاون امسال ۳۸۳ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۲۶ هزار اشتغال به صورت همزمان در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

۹۱ درصد مسکن‌های مهر تعاونی ساز، تحویل متقاضیان شد

کبیری در ادامه در خصوص مشکلات تعاونی‌های مسکن، گفت: کمتر از ۱۰ درصد تعاونی‌های مسکن دچار مشکل هستند؛ بسیاری از مردم از طریق تعاونی‌ها صاحب خانه شده‌اند. در صورت راه اندازی سامانه هوشمند تعاون، افراد و اعضای تعاونی‌ها می‌توانند نسبت به عملکرد مدیران بخش تعاونی‌ها به صورت مستمر نظارت داشته باشند. در این صورت میزان تخلفات به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: کل بودجه قبلاً برای ۹۰ هزار تعاونی ۱۵ میلیون تومان بود که توانستیم این عدد را ۱۲ برابر افزایش دهیم و به ۱۲ میلیارد تومان برسانیم که برای اهداف نظارتی و حسابرسی نیز استفاده خواهد شد.

کبیری گفت: ۷۴ هزار پرونده مربوط به مسکن مهر تعاونی ساز داشتیم که طی یک سال گذشته این عدد به ۱۴ هزار رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۹۱ درصد از مسکن‌های مهر تعاونی ساز، به متقاضیان تحویل شده که ۱۴ درصد در دولت آقای احمدی نژاد و ۷۷ درصد نیز در دولت آقای روحانی تحویل شده است.

با تخصیص خط اعتباری ۲ هزار میلیاردی برای احداث مسکن کارگری هنوز موافقت نشده است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با نقش تعاونی‌ها در تهیه تجهیزات مقابله با کرونا، گفت: خط اعتباری ۱۱۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد برای ۲۹۱ تعاونی در نظر گرفته شده است تا از این طریق از ظرفیت بخش تعاون، برای تهیه تجهیزات مربوط به مقابله با کرونا استفاده شود.

وی همچنین بر لزوم ایجاد بستر قانونی برای عضویت تمامی تعاونی‌ها در اتاق تعاون ایران تاکید کرد.

کبیری در مورد مسکن کارگری، گفت: در راستای تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران شهرک‌های صنعتی احداث شود؛ در همین ارتباط قرار بود ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به این طرح تعلق گیرد اما هنوز با این موضوع موافقت نشده است اما برای اینکه کار زمین نماند، ۴ شهرک را برای احداث این واحدها شناسایی کرده‌ایم.

تاکنون سهم بخش تعاون از محل واگذاری‌ها پرداخت نشده است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد میزان مطالبات بخش تعاون از واگذاری‌ها، اظهار داشت: اگرچه باید از سال ۸۹ از محل واگذاری‌ها، ۳۰ درصد به بخش تعاون اختصاص می‌یافت اما تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

وی افزود: در سال ۹۹ با پیشنهادی که بخش تعاون به وزارت اقتصاد داد، مقرر شد حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از تعهدات باقی مانده برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، پرداخت شود و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز در ردیف بودجه در قالب تشکیل ETF بدهند تا به صورت تهاتری در اختیار بانک قرار گیرد.

کبیری ادامه داد: دولت معتقد است آنچه که قبلاً باید پرداخت می شده و نشده، در حال حاضر تعهدی را برای دولت ایجاد نمی‌کند؛ اما به هر حال در مجموع مقرر شده ۲,۸۰۰ میلیارد تومان از این محل به بخش تعاون پرداخت شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا