انرژی

بازار نفت بین کندی اقتصادی و ذخایر عظیم گیر افتاد

یک مقام آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد احتمالا کندی چشمگیری در انتظار اقتصاد جهانی نیست اما ذخایر عظیم و ابهامات در خصوص تقاضای چین، بر دورنمای احیای بازار نفت در بحبوحه ادامه شیوع ویروس کرونا سایه انداخته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین المللی انرژی به رویترز گفت: بازار نفت بین موج دوم یا تداوم موج اول شیوع ویروس کرونا است. ابهامات عظیمی وجود دارد اما انتظار نمی رود کندی جدی بیشتری در ماههای آینده مشاهده شود. وی در ادامه افزود: حتی اگرچه پیش بینی نمی شود رشد قوی واقعی تقاضا در بازار نفت به این زودی بازگردد اما دیدگاه نسبت به تقاضا نسبت به سه ماه پیش ثبات بیشتری پیدا کرده است.

قیمت نفت بدنبال شیوع ویروس کرونا و وضع قرنطینه که باعث سقوط تقاضا شد، ریزش پیدا کرد و اگرچه نفت در چند ماه گذشته بخشی از این ریزش را جبران کرده اما در نزدیک ۴۰ دلار محبوس مانده است.

همچنین بخوانید

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه اش که ۱۳ اوت منتشر شد، تقاضای جهانی مورد پیش بینی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و هشدار داد سفرهای هوایی جهانی کمتر تقاضا برای نفت را کمتر خواهد کرد.

این آژانس دورنمای تقاضا برای نفت را برای نخستین بار در سه ماه گذشته تنزل داد زیرا اپیدمی همچنان مشکلات اقتصادی به بار آورده و باعث بیکاری گسترده در سطح جهانی شده است.

سرمایه گذاران نگرانی فزاینده ای نسبت به تقاضا برای نفت، حاشیه سود ضعیف پالایش، کندی رشد اقتصادی و کندی روند کاهش سطح ذخایر نفت پیدا کرده اند و نفت برنت نخستین کاهش هفتگی خود از ژوئن را روز جمعه تجربه کرد.

ساداموری در این باره گفت: به نظر نمی رسد که برداشت قابل توجه ذخایر نفت هنوز روی داده باشد و ما شاهد اوج گیری قوی ظرفیت پالایش نیستیم و سوخت جت همچنان مشکل بزرگی باقی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، وی در ادامه خاطرنشان کرد: چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، زودتر از سایر اقتصادهای بزرگ از قرنطینه خارج شد و با استفاده از توان مالی خود، به واردات حجم بالایی نفت پرداخت. این کشور در بحبوحه نابودی تقاضای جهانی برای نفت، نقطه روشنی برای بازار بود اما تنشهای ژئوپلیتیکی ممکن است پایداری و تداوم این روند را دچار ابهام کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا