اقتصاد کلان

آماده کمک به دولت برای ساماندهی بازارها بدون افزایش پایه پولی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه روزانه ۱۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما مبادله می‌شود، گفت: بانک مرکزی در کنار دولت آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد اما مراقبت خواهد کرد که پایه پولی تحت تأثیر قرار نگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی درباره بازار ارز و پول اظهار کرد: در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز دربازار بودیم. روز دوشنبه فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته بازی توضیح داد:‌ در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است که این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است و این سیاست را از روز سه‌شنبه نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.  

همچنین بخوانید

همتی از مبادله ۱۰۰ میلیون دلاری بصورت روزانه در سامانه نیما خبر داده و اعلام کرد: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی درسامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته بطور میانگین،  روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تأثیر از سایر بازارها نیست و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پر قدرت در بازار پول و ‌ارز، تمام تلاش خود را برای  تعادل بازارها بکار خواهد بست.

 همتی در پایان اضافه کرد: همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه‌ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا