امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فرصت دو هفته‌ای مجلس به خاوازی/ مشکلات رفع نشود، استیضاح می‌کنیم

علی خضریان از پاسخ‌های وزیر جهاد درباره علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و انحصار واردات گندم، بادر نظر گرفتن مهلت دو هفته‌ای برای رفع این مشکلات، به صورت مشروط قانع شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی علی خضریان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی از صحبت‌های وی در خصوص سوال ملی “علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و انحصار واردات گندم برای افراد خاص چیست؟ ” به صورت مشروط قانع شد.

بنابراین گزارش علی خضریان در پاسخ به دلیل قانع شدن مشروط خود گفت: اگر وزیر جهاد کشاورزی و معاونان پاسخگوی وضع نابسامان بازار تا دو هفته دیگر نباشند، استیضاح وی را در آینده نزدیک رقم خواهیم زد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اهمیت خودکفایی در تمام کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که میل به استقلال دارند، گفت: گندم از محصولات اساسی کشاورزی است و آمریکا، روسیه، چین، هند و بسیاری کشورهای دیگر برای صادرات این محصول برنامه‌های راهبردی دارند. اگر می‌خواهید کشور را با الگوهای آمریکایی اداره کنید حداقل اینجا از آن‌ها یاد بگیرید، نمی‌شود همه چیز را به غرب واگذار کنیم و تولید را زمین‌گیر کنیم.

خضریان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با رویکرد آینده‌نگرانه خود از دهه ۸۰ خودکفایی را در دستور کار قرار دادند که این امر در سال ۸۳ محقق شد ولی استمرار نیافت. در دو سال گذشته هم مسئولان دولت و وزرای جهاد کشاورزی می‌گویند ما در تولید گندم خودکفا هستیم. چرا حتی آقای خاوازی با اعلام این حرف خلاف واقع که ما خودکفا شده‌ایم زمینه این را فراهم می‌کنند که همه نظاره‌گر ورشکستگی ما باشند که کشور را دچار بحران می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مواد ۶ و ۷ سیاست اقتصاد مقاومتی در مورد تأمین امنیت مواد غذایی گفت: متأسفانه به این موضوع بی‌توجهی شده و ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال ۹۴ حذف شده که بی سابقه است انگار جریانی می‌خواهد با دست خود ما را در داخل کشور زمین گیر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چگونه افرادی که اقدام به ثبت شرکت در حوزه واردات کالاهای اساسی می‌کنند تحت لوای یک شرکت خانوادگی چندین محموله از جمله گندم وارد کردند که این امر در کنار حذف ردیف اعتباری گندم به تولیدات این کالای استراتژیک ضربه زده است.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه کسانی ارز ۴۲۰۰ تومانی و دولتی را در اختیار اینها قرار دادند که بدون تخصص وارد کننده باشند، تا خرید تضمینی دولت بدون فایده باشد.

خضریان میزان تولید گندم را نشان دهنده تناقض‌های آشکار آماری عنوان و خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید شده و بیش از یک میلیون تن گندم وارد شده و در سال ۹۷، ۱۳.۸ میلیون تن گندم تولید شده و ۵۴۹ هزار تن گندم وارد شده است که ما شاهد اختلاف ۳.۵ میلیون تنی در این سه سال هستیم. همچنین متوسط مصرف گندم ۱۴.۲ میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به ذخایر ۱۷ میلیون تنی گندم در سال ۹۸ گفت: واردات سه میلیون تن گندم از اسفند سال قبل تا مرداد ماه سال فعلی درحالی است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی باید ۴ میلیون تن دیگر واردات صورت گیرد که این به معنای ورشکستگی و واماندن ما از ارزش‌ها و آرمان‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت موظف به خودکفایی در محصولات راهبردی است، تصریح کرد: متأسفانه تنهاحمایت دولت خرید تضمینی است دولت باید هر سال نرخ خرید گندم را پیش از شروع فصل کشت و متناسب با هزینه‌های تولید و تورم اعلام کند، اما در سه سال اخیر قانون به درستی اجرا نشده و این خطر ایجاد شده که امنیت غذایی ما با چالش مواجه شود. در واقع دولت ۱۲ و ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه به کشاورزان خارجی و وارد کنندگان پرداخت کرده است.

خضریان با بیان اینکه برخی آمارهای ارائه شده در مورد خودکفایی گندم غیر واقعی است، مدعی شد: ادعای خودکفایی گندم در هنگام اخذ رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی تبلیغ شد و پنجم شهریور به مناسبت هفته دولت اعلام خودکفایی شد در حالی که شهریور و تیر بیشترین واردات صورت گرفته است.

خضریان یادآور شد: ما به آقای وزیر دو هفته فرصت می‌دهیم یا زمینه رفع مشکلات کود و فسفاته و سایر مشکلات را فراهم کند وپاسخگوی وضع نابسامان فعلی باشد یا استیضاح ایشان را رقم می‌زنیم. توصیه من این است که اگر اختیار ندارید یک روز هم نمانید.

حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم چندی قبل از سوی اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح شد.

مجری طرح گندم در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر از حذف ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال ٩۴ خبر داده و گفته بود: ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم حذف شده و این پدیده در کشاورزی کشور طی ۴ دهه گذشته بی سابقه بوده که طرح خودکفایی گندم که مهمترین طرح زراعی کشور است فاقد ردیف اعتباری برای اجرای پروژه‌ها باشد. ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال ۹۴ حذف شده و در حال حاضر به رقم اندکی رسیده و این اعتبار ناچیز هم در پایان سال تخصیص یافته و ابلاغ می‌شود. در این میان باید یادآور شوم وجهی که بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود در ازای خرید کالای باارزش گندم است که کشاورز تولید می‌کندو بهای آن پرداخت می‌شود از این بابت منتی بر سر کشاورز نیست.

وی تصریح کرده بود: سال ۸۲ (۱۷ سال قبل) طرح خودکفایی گندم حدود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار داشت. در سال‌های اخیر نیز به ۴ تا ۵ میلیارد تومان رسید و از محل عنوان کلی طرح‌های خود اتکایی رقمی به این طرح مهم تولیدی که امنیت غذایی شدیداً به آن وابسته است اختصاص می‌یابد که در صورت مقایسه با ۱۷ سال قبل و لحاظ نرخ تورم سنواتی ۱۷ ساله با شرایط موجود برای توسعه تولید گندم ردیف اعتباری اجرایی طرح گندم حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا