اقتصاد کلان

تورم دانمارک و نروژ به اوج امسال رسید

روند صعودی قیمتها در کشورهای اسکاندیناوی بار دیگر از سر گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم نروژ در ۱۲ ماه منتهی به آگوست  به ۱.۷ درصد افزایش یافت. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی و ۰.۴ درصد بیشتر از ماه قبل بوده است، بیش از همه تحت تأثیر تورم بخش لوازم منزل قرار گرفته که تورم آن ۱۰ درصد اندازه گیری شده است. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم فرهنگ و آموزش به ۳.۹ درصد و مواد غذایی و نوشیدنی به ۳.۷ درصد رسیده است. 

بیشترین اثر کاهشی تورم نیز مربوط به آب و برق با منفی ۴.۱ درصد بوده است. 

همچنین بخوانید

هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در ماه آگوست با ۱.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم نروژ در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۷ درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۵۱ با ۱۸.۹ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۴ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک نیز روند افزایشی به خود گرفته و تورم سالانه این کشور تا پایان ماه آگوست با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که بالاترین نرخ تورمی دانمارک در هشت ماه اخیر محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش مراقبت های درمانی قرار گرفته است که تورم آن به ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. لباس و پوشاک نیز یک درصد افزایش قیمت داشته است. از سوی دیگر، نرخ تورم در بخش رستوران و هتلداری منفی ۲.۷ درصد اندازه گیری شده است. در بخش حمل و نقل و لوزام منزل نیز نرخ تورم و به ترتیب معادل منفی ۰.۹ درصد و منفی ۲.۲ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه در دانمارک نیز با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل همراه شده و به منفی ۰.۴ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم دانمارک در بازه زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۹معادل ۲.۸۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۸۱با ۱۳ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا