صنعت، معدن، تجارت

ضوابط اختصاصی گروه کالایی لوازم خانگی، برقی و الکترونیک مصوب شد

ضوابط اختصاصی گروه کالایی لوازم خانگی، برقی و الکترونیک که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب کرده بود با تایید رئیس جمهور عملیاتی خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این ستاد ضوابط اختصاصی گروه کالایی لوازم خانگی، برقی و الکترونیک را در ۳۱ ماده و ۱۳ تبصره به شرح مواد ذیل مصوب و تعیین نمود که در تاریخ ۱۳۹۹.۰۵.۲۲ به تأیید رییس جمهوری رسید.

فصل اول- تعاریف
ماده۱- عبارات موجود در این مصوبه در معانی مشروح زیر به‌کار می‌رود:

الف) قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب  ۳ .۱۰ .۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی.

ب) ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

پ) سامانه جامع گارانتی: درگاهی یکپارچه تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به منظور انجام کلیه امور مرتبط با گارانتی از جمله ثبت شناسنامه گارانتی، استعلام گارانتی و همچنین رتبه‌بندی شرکت­های گارانتی‌کننده ایجاد شده است.

ت) شناسنامه گارانتی: شناسنامه مشتمل بر تعهدات پایه گارانتی به همراه اطلاعات گارانتی‌کننده و گروه و طبقه کالایی مرتبط که پس از تأیید آن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شناسه رهگیری کالا به آن تخصیص داده می­شود.

ث) گارانتی­کننده: تولیدکننده و یا واردکننده کالای مشمول یا نماینده­ معرفی شده از سوی آنان­که اقدام به ارائه خدمات گارانتی نماید و مورد تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد.

ج) اعضای زنجیره تأمین: کلیه اشخاصی که از مرحله تولید یا واردات کالا تا تحویل آن به مصرف‌کننده نهایی در امر خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالای مشمول فعالیت می­نمایند.

چ) کالای مشمول: لوازم خانگی، برقی و الکترونیک شامل:

 
 

ح) پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات: درگاه اینترنتی به نشانی www.۱۲۴.ir است که از طریق آن، آخرین اطلاعات قیمت کالا و خدمات از سوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.  

فصل دوم – ضوابط خرید
ماده ۲- خریداران کالای مشمول، ملزم به تأیید خرید در سامانه‌ جامع تجارت می­باشند. تا زمانیکه خریدار، فروش ثبت شده به خود را در سامانه مذکور تأیید ننماید، فروش ثبت شده توسط فروشنده بلااثر خواهد شد.

ماده ۳- صورتحساب (فاکتور) موضوع ماده (۶) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۸۶۴.ت۵۲۹۷۱هـ تاریخ ۹ .۱۱ .۱۳۹۵ و اصلاحیه‌ شماره ۱۰۶۶۸۹.ت۵۵۶۷۹هـ تاریخ ۱۴ .۸ .۱۳۹۷ هیأت وزیران)، برای کالای مشمول، سند الکترونیکی تأیید شده ماده (۲) است.

ماده ۴- خریداران کالای مشمول، موظفند کالای مشمول را تنها از اعضای زنجیره تأمینی که مشخصات آن‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت و مورد تأیید قرار گرفته، خریداری نمایند.

ماده ۵- خریداران کالای مشمول، موظفند کالای مشمول را با شناسنامه گارانتی معتبر خریداری نمایند.

فصل سوم- ضوابط فروش

ماده ۶- فروشندگان کالای مشمول ملزم به ثبت اطلاعات فروش در سامانه‌ جامع تجارت می­باشند.

ماده ۷- فروش کالای مشمول تنها به اعضای زنجیره تأمینی مجاز است که مشخصات آن‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت و مورد تأیید قرار گرفته باشد.

ماده ۸- تولیدکنندگان و واردکنندگان کالای مشمول موظفند، پیش از فروش کالا نسبت به تخصیص شناسنامه گارانتی به کالاها بر اساس شناسه رهگیری اقدام نمایند؛ فروش کالای مشمولِ فاقد شناسنامه گارانتی به هر یک از اعضای زنجیره تأمین و یا مصرف­کننده نهایی تخلف است.

تبصره- تولیدکننده و واردکننده‌ موظفند اطلاعات مربوط به نصب و فعال‌سازی گارانتی کالای مشمول را حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از نصب یا فعال­سازی گارانتی در سامانه جامع گارانتی ثبت نمایند؛ در غیر این‌صورت فروش کالای موضوع این تبصره توسط اشخاص‌ مذکور، مشمول ضمانت اجرای نقض ضوابط موضوع این مصوبه خواهد بود.

ماده ۹- کارت گارانتی فیزیکی، ظرف مدت حداکثر یکسال پس از ابلاغ این مصوبه حذف و سامانه جامع گارانتی تنها مرجع اعلام خدمات مربوطه خواهد بود. پس از مهلت مذکور، فروش کالای مشمول با کارت گارانتی فیزیکی یا طرق گارانتی دیگر غیر از بستر سامانه جامع گارانتی تخلف است.

ماده ۱۰- کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان کالای مشمول موظفند با رعایت ضوابط قیمت گذاری کالای وارداتی و تولیدی اعلامی از سوی هیات تعیین و تثبیت قیمت­‌ها(حسب مورد) آخرین قیمت درب کارخانه یا درب انبار واردکننده، عمده فروشی و خرده فروشی(قیمت مصرف کننده نهایی) را با لحاظ یا اعمال درصد سود قانونی، بر اساس شناسه کالا به سازمان حمایت مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان ارائه نمایند. این سازمان مکلف به انتشار قیمت های ارائه شده در «پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات» پس از بررسی های لازم است.

تبصره- هرگونه اقدام به فروش کالای مشمول، بیش از قیمت منتشر شده با در نظر گرفتن اضافات قانونی، تخلف است. در صورت به‌روزرسانی قیمت در پایگاه موضوع این ماده، ملاک، قیمت زمان خرید توسط فروشنده است و فروشنده مجاز نیست به لحاظ افزایش قیمت منتشر شده در پایگاه، اقدام به افزایش قیمت فروش نماید.

فصل چهارم- ضوابط حمل

ماده ۱۱- شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل موظفند اطلاعات مربوط به حمل بین‌شهری کالای مشمول مانند «مبدأ»، «مقصد»، «شرح و تعداد در حدی که این دو با مشاهده ظاهری عرفاً قابل تشخیص باشد» را به منظور اخذ سند حمل در زیرسامانه حمل و نقل موضوع بند «ث» فصل دوم آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به صورت صحیح ثبت نمایند.

ماده ۱۲- حمل­کننده کالای مشمول موظف است پیش از حمل بین‌شهری، سند حمل صادره از زیرسامانه موضوع بند «ث» فصل دوم آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از شرکت‌ها یا مؤسسات حمل‌ونقل دریافت نماید و از مطابقت اطلاعات سند حمل با محموله خود اطمینان حاصل نماید. حمل کالای موضوع این مصوبه با سند حمل مغایر با محموله، تخلف است.

تبصره ۱- منظور از مغایرت اطلاعات سند حمل موضوع این ماده، مغایرت مندرجات مربوط به «مبدأ»، «مقصد»، «مسیر» یا «شرح و تعداد کالا، در حدی که این دو با مشاهده ظاهری عرفاً قابل تشخیص باشد» است.

تبصره ۲- حمل کالای مشمول از طریق پست منوط به استعلام اصالت (حسب مورد شناسه کالا و یا رهگیری) از سامانه جامع تجارت، توسط شرکت‌های پستی است؛ حمل کالای مشمول فاقد اصالت از طریق پست تخلف است. شرکت­های پستی موظفند اطلاعات مورد درخواست سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق مانند مبدأ، مقصد، شرح، تعداد و مشخصات فرستنده و گیرنده کالا را به صورت برخط و آنی به این سامانه ارسال نمایند.

ماده ۱۳- در حمل و نقل هوایی، ریلی و آبی کالاهای مشمول، رعایت تمامی ضوابط حمل و نقل، حسب مورد الزامی است.

فصل پنجم- ضوابط نگهداری

ماده ۱۴- نگهداری­کنندگان کالای مشمول ملزم به ثبت اطلاعات محل‌های نگهداری (انبارها و مراکز نگهداری)، موجودی اولیه، ورود و خروج کالا بر اساس شناسه کالا و شناسه رهگیری در سامانه جامع تجارت می­باشند. اطلاعات ثبت شده محل نگهداری در سامانه باید با موجودی آن‌ محل نگهداری در هر لحظه مطابقت کامل داشته باشد.

تبصره- نگهداری کالای مشمول تنها در محل‌های نگهداری ثبت‌شده با وضعیت «تأیید نهایی» در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا مجاز می‌باشد.

ماده ۱۵- صاحب کالا ملزم است در صورت اسقاط یا حذف کالای مشمول، مبادرت به ثبت اطلاعات آن در سامانه جامع تجارت نماید. تأیید نهایی اطلاعات اسقاط یا حذف در سامانه منوط به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در صورت نیاز به بررسی اسناد و مدارک، صاحب کالا ملزم به ارائه آن‌ها است.

فصل ششم- مقررات عمومی

ماده ۱۶- رفتارهایی که به موجب مواد این مصوبه تخلف محسوب شده‌ است، مشمول ضمانت اجراهای مقرر در تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد بود و مرجع صالح برای رسیدگی به تخلفات ناشی از نقض این ضوابط، شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی است.

ماده ۱۷- در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه و نیز سایر ضوابط مربوط به کالاهای موضوع قاچاق، در صورت تحقق قاچاق، حمل، نگهداری و یا فروش کالای قاچاق، امکان استناد به تخلف موضوع تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون وجود نخواهد داشت.

ماده ۱۸- ضوابط مندرج در این مصوبه در خصوص خرید، فروش، حمل و نگهداری و ضمانت اجرای تخلف از آن‌ها صرفاً در مواردی که این اعمال به صورت تجاری باشد، اجراء خواهد شد.

تبصره- خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالای مشمول، بیش از حدود متعارف نیاز مصرف شخصی یا انجام این اقدامات توسط اشخاصی که یکی از رفتارهای مذکور را حرفه خود قرارداده‌اند، مشمول این ضوابط خواهد بود.

ماده ۱۹- در صورت عدم رعایت ضوابط این مصوبه در مورد بخشی از کالای مشمولِ موضوع رفتار انجام‌شده، ضمانت اجرای قانونی، صرفاً در خصوص همان بخش که نسبت به آن تخلف واقع شده است، اعمال خواهد شد.

ماده ۲۰- ثبت کلیه اطلاعات موضوع این مصوبه توسط اعضای زنجیره تأمین می‌بایست به صورت آنی انجام گیرد.

ماده ۲۱- اجرای ضوابط این مصوبه در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به شرح زیر خواهد بود:

الف) چنانچه خرید یا فروش کالای مشمول در این مناطق باشد، اعمال ضوابط خرید یا فروش، در بستر سامانه‌هایی است که بدین منظور می‌بایست توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد شود.

تبصره- خرید یا فروش در صورتی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی محسوب می‌شود که طرفین معامله مجوز فعالیت در منطقه مربوطه را داشته و کالای مورد معامله نیز در آن منطقه واقع باشد.

ب) چنانچه حمل کالای مشمول صرفاً در محدوده یک منطقه باشد، اعمال ضوابط حمل در بستر سامانه‌هایی است که بدین منظور می‌بایست توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد شود.

پ) چنانچه نگهداری کالای مشمول در محدوده منطقه باشد، اعمال ضوابط نگهداری در بستر سامانه‌هایی است که بدین منظور می‌بایست توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد شود.

تبصره ۱- در سایر موارد، اعمال تمامی ضوابط صرفاً در بستر سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، جامع گارانتی و جامع حمل و نقل خواهد بود.

تبصره ۲- در خصوص بندهای این ماده، در صورتی که اجرای ضوابط در سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، جامع گارانتی و جامع حمل و نقل انجام گیرد، الزامی به ورود مجدد اطلاعات در سامانه‌های راه‌اندازی‌شده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نیست و در این صورت کلیه­ی اطلاعات مذکور به سامانه­های ایجاد شده توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ارسال می­گردد.

تبصره۳- ورود کالا به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و ایجاد و اختصاص شناسه کالا و رهگیری این کالاها در سامانه‌ای است که توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد و تمامی اطلاعات آن به‌صورت برخط به سامانه جامع تجارت ارسال خواهد شد.

تبصره ۴- دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه سامانه‌های لازم برای اجرای این ماده و تبصره‌ (۳) آن را راه‌اندازی نماید. سامانه‌های مزبور می‌بایست منطبق با فرآیندهای سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، جامع گارانتی و جامع حمل و نقل بوده و مراتب راه‌اندازی، انطباق و امکان بهره‌برداری کامل می‌بایست به تأیید و اعلان ستاد برسد. درغیر این صورت تمامی ضوابط می‌بایست در سامانه‌های اخیرالذکر انجام گیرد.

تبصره ۵- دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی موظف است که اطلاعات سامانه‌های اختصاصی را به صورت برخط حسب مورد به سامانه‌های جامع تجارت، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، جامع گارانتی و جامع حمل و نقل ارسال نماید.

ماده ۲۲- خرید یا فروش کالای مشمول از طریق فضای مجازی نیز مشمول رعایت ضوابط تعیین‌شده این مصوبه می­باشد.

ماده ۲۳- رعایت مفاد این مصوبه در خصوص کالاهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و نهاد مأذون از سوی ولی فقیه نیز الزامی است.

ماده ۲۴- واردکننده موظف است شماره سریال کالاها را به صورت کامل و دقیق، قبل از اتمام تشریفات گمرکی در سامانه جامع تجارت وارد نماید و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات شماره سریال کالاهای موضوع این دستورالعمل را مطابق بند «الف» ماده (۱۶) آیین نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سامانه جامع تجارت دریافت و مطابقت آنها با کالاها را بررسی نماید و در صورت مغایرت، تا زمان رفع مغایرت، از ترخیص کالا خودداری نماید.

تبصره ۱- حکم این ماده در خصوص کالاهایی که با استفاده از هرگونه معافیت یا تسهیلات قانونی از قبیل مرزنشینی یا ملوانی وارد کشور می­شود نیز لازم الاجرا است. ثبت شماره سریال کالاهای موضوع این تبصره از سوی سامانه جامع تجارت باید به نحوی باشد که امکان استعلام و تشخیص شمول معافیت یا تسهیلات مذکور برای کالا توسط کاشفین و ضابطین فراهم باشد.

تبصره ۲- چنانچه کالا فاقد شماره سریال باشد، شناسه رهگیری نصب یا درج شده ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۲۵- پس از اعلام وزارت صنعت، معدن وتجارت، ضوابط موضوع این مصوبه در خصوص مواد اولیه و قطعات کالاهای مشمول نیز جاری خواهد بود. در این صورت، علاوه بر رعایت ضوابط موضوع این مصوبه، می‌بایست ضریب مصرف مواد اولیه و قطعات به­کاربرده شده در تولید کالای مشمول نیز در سامانه جامع تجارت ثبت شود. منظور از ضریب مصرف، میزان استفاده شده هر یک از مواد اولیه و یا قطعات در تولید هر قلم از کالای مشمول است.

ماده ۲۶-در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه و سایر ضوابط مربوط به کالاهای موضوع قاچاق، اگر کالا به مصرف‌کننده نهایی تحویل شده باش درخصوص ضبط کالا، مقررات ماده ۵۸ قانون اعمال خواهد شد.

ماده ۲۷- در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه و سایر ضوابط مربوط به کالاهای موضوع قاچاق، در صورت حصول شرایط مقرر در ماده ۷۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حکم ماده مذکور جاری خواهد شد.

ماده ۲۸- محکومیت به هر یک از تخلفات موضوع این مصوبه و سایر مصوبات مربوط به کالاهای موضوع قاچاق، مانع از اجرای مجازات جرایم ارتکابی نیست. چنانچه رفتارهای موضوع تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون، به‌عنوان تخلف در قوانین و مقررات دیگر دارای جریمه دیگری باشد، جریمه اشد اعمال خواهد شد.

ماده ۲۹- مرجع پاسخگویی به استعلامات در خصوص تخلفات موضوع این مصوبه، سامانه جامع تجارت است. شعب رسیدگی به پرونده‌های موضوع این مصوبه مکلفند برای احراز تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه و تعیین ارزش کالای مشمول، اطلاعات لازم را از سامانه جامع تجارت استعلام کنند.

ماده ۳۰- اجرای ضوابط اختصاصی مندرج در این مصوبه مانع از لازم‌الاجرا بودن ضوابط عام مندرج در دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۸۶۴.ت۵۲۹۷۱هـ تاریخ  ۹ .۱۱ .۱۳۹۵ و اصلاحیه‌ شماره ۱۰۶۶۸۹. ت۵۵۶۷۹هـ تاریخ ۱۴ .۸ .۹۷ هیأت وزیران نیست.

ماده ۳۱- ضوابط تعیین‌شده در این مصوبه، برای گروه الف؛ ۲ ماه، گروه ب؛ ۹ ماه و گروه ج؛ ۱۸ ماه پس از ابلاغ، لازم‌الاجرا خواهد بود.  

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا