بورس

شاخص کل بورس به کانال ۷۹ هزار واحدی فرو ریخت/ قندی‌ها پیشرو بازار رخوت‌زده

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یک‌شنبه ۵ دی ماه ۹۵، با کاهش ۲۹۲ واحدی به روی رقم ۷۹ هزار و ۸۹۸ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش ۱۳ واحدی عدد ۱۵ هزار و ۸۱۶  واحد را برای خود ثبت کرد.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۳۸۹ واحدی به عدد ۸۸ هزار و ۳۹۸ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۲۰۱۸ واحدی به عدد ۵۶ هزار و ۸۱۱ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۳۷۵ واحد کاهش روی رقم ۱۶۹ هزار و ۴۵۸ واحد متوقف شد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش ۷ واحدی به عدد ۸۶۰ واحد رسید.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با ۳۵ واحد، فولاد مبارکه با ۲۸ واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با ۲۴ واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با ۲ واحد و سیمان بجنورد و پارس سوئیچ هر یک به میزان یک واحد افزایش بیشتری تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۸۵ میلیارد دلار بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۲ هزار و ۶۷۷ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی خاور، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، بیمه پاسارگاد، اوراق اجاره بوتان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب متوقف شود.

 امروز در بازار معاملات عمده فرابورس ۹۹۰ میلیون سهم شرکت خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی از مجموعه شرکت‌های وابسته به این صندوق به قیمت هر سهم ۱۲۳ تومان کشف قیمت و میان شرکت‌های تابعه این صندوق معامله شد.

در میان معاملات درون گروهی حقوقی‌ها نیز امروز صنعتی دریایی ایران شاهد کد به کد شدن کمتر از ۳۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان بود. گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز امروز شاهد معاملات درون گروهی ۲۴ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان میان سهامداران بود.

در سخت‌آژن اما امروز ۱۰ میلیون سهم به ارزش ۴.۵ میلیون تومان کد به کد شد. اندکی بیش از ۱۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش ۲ میلیارد تومان امروز به کدهای درون گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. ۲۰ میلیون سهم بانک خاورمیانه نیز به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از ۹ میلیون سهم مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان در معاملات درون گروهی سهامدار عمده کد به کد شد.

بیش از ۶ میلیون سهم صنایع فولادی آلیاژی یزد نیز به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. اندکی بیش از ۳ میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش کمتر از ۵ میلیارد تومان نیز امروز میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده دست به دست شد. ۲.۵ میلیون سهم پتروشیمی پردیس نیز به ارزش ۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی حتی در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها بود که برخی حقوقی‌های حامی شاخص بورس تلاش بسیاری برای عقب‌نشینی شاخص کل بورس از طریق معاملات کد به کد و درون گروهی صورت دادند. با این همه شاخص کل بورس پس از مدت‌ها پافشاری امروز به کانال ۷۹ هزار واحدی سقوط کرد.

براساس این گزارش، تثبیت نرخ دلار در کف ۴ هزار تومانی در حالی ادامه دارد که تداوم وضعیت رعب‌آور بازار سهام از طریق توقف نمادهای معاملاتی تاثیرگذار بر شاخص کل بورس و پراقبال‌ در کنار بالاتکلیفی سهامدار بانک‌ها و همچنین تبعات ناشی از پرونده قضایی ناشر کنترل‌سازی و مغبون شدن سهامداران از ماجراجویی‌های رخ داده برای صندوق‌های فروشگاهی باعث شده تا صاحبان نقدینگی از جنب پل حافظ به چهارراه استانبول کوچ کنند.

براساس این گزارش بازار رخوت‌آور و بلاتکلیف سهام در این روزها در حالی درجا می‌زند که گروه قندی‌ها برای معامله‌گران نوسان گیر فرصت‌طلب دوباره پیشرو روزهای بی‌‌انگیزه شده است.

امروز بازار سهام بازاری بلاتکلیف و کسل‌کننده بود که با افزایش عرضه بر تقاضای سهام تنها توانست معاملات ۱۰۹ میلیارد تومانی را در بازار نقد با وجود معاملات کد به کد و بلوکی تجربه کند. بازاری که دیگر به هیچ تحلیلی نمی‌تواند اعتماد کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا