صنعتصنعت، معدن، تجارت

نو آوری و کارآفرینی نیازمند زیرساخت ‌های فرهنگی است

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: نوآوری‌های مختلفی وجود دارد از جمله، نوآوری ساختاری یا معماری گونه، نوآوری تدریجی که در اثر تجمیع انباره‌های دانش و به صورت کم کم ایجاد می‌شود و نوآوری رادیکال یا انفجاری یا انقلابی که یکباره اتفاق می‌افتد و اثرات بسیار بزرگی را به جای می گذارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی ، ابوالفضل کیانی بختیاری با بیان اینکه نوآوری رادیکال به صورت الهام بخشی بوده و به صورت انقلابی ظهور می‌کند و قبل از آن تحقیق و پژوهشی انجام نشده است، افزود: نو آوری دیگری به نام نو آوری تحول آفرین نیز وجود دارد که بنیان شکن یا بنیان برافکن است، زیرا با اتفاق افتادن این نو آوری در ساختار کسب و کار تغییر و تحول زیادی ایجاد می‌شود و ممکن است برخی از کسب و کارها را از چرخه خارج کنند و کسب و کار جدیدی به وجود آورند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: نوآوری ساختاری نیز بازار پسند است و با یک تغییر ظاهری کوچک می‌تواند بازار جدیدی را برای خود خلق کند. همچنین نو آوری تدریجی بازار کمتری را بدست می‌آورد و در زمینه تکنولوژی نیز به صورت مقطعی پیش می رود. اما نوآوری رادیکال، هم در تکنولوژی و هم در بازار، سرآمد بوده و در نوآوری تحول آفرین نیز تکنولوژی بسیاری به کار گرفته شده و از بازار نیز سهم خوبی دارد.

کیانی بختیاری خاطر نشان کرد: قرون ۱۹ و۲۰ را می‌توان قرون نو آوری و اختراعات بزرگ و تکنولوژهای رادیکال دانست، البته در قرن ۲۱ نیز تلفن هوشمند، اینترنت اشیا، خانه های هوشمند، شبکه های اجتماعی؛ خودروهای هیبریدی، پرینتر سه بعدی و حتی غذاهای مصنوعی ساخته شده اند که همگی جزو نوآوری های رادیکال بوده اند.

وی ادامه داد: اکنون سوال اینجاست که آیا عصر نوآوری و نو آوری رادیکال به سر آمده یا می‌توان به آن امیدوار بود؟ کما اینکه در دوران گذشته هنر، ادبیات، شعر و علوم پایه از جنس آدم های نوآور بودند و باید دید می توان از این دست افراد را در امروز داشته باشیم و آیا عصر نوآوری های رادیکال به پایان رسیده است؟

به گفته کیانی بختیاری، برای این موضوع موافقان و مخالفانی وجود داشتند. موافقان می‌گویند در قرن ۱۹ و ۲۰ شاهد ظهور تکنولوژی ها و نوآوری هایی بودیم که تاریخ بشر را متحول کرده‌اند. در واقع در زمینه نوآوری رادیکال، فضا فراهم است و کارهای بزرگ در قالب هسته های بزرگ نمایان و امکان ادامه آن وجود دارد. اما مخالفان می گویند هر آنچه که اکنون داریم در قالب شالوده اختراعات و کارهای گذشته سوار شده و اکنون هسته های کوچک و پوسته‌های بزرگ باقیمانده است. در واقع هر آنچه که تولید می‌شود به نحوی بر ستون ها و پایه‌های نوآوری های رادیکال قرار می‌گیرد و مدام هم تقویت می شود.

بنا به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با انجام یک مقایسه می بینیم که اکنون میزان نو آوری ساختاری و تحول آفرین افزایش یافته و میزان رادیکال بودن تکنولوژی‌ها نیز در حال کاهش است. اما به لحاظ تاثیر نوآوری رادیکال، از قرن بیستم، تکنولوژی بالا بود اما امروز به سمت نوآوری‌هایی می‌رویم که میزان تاثیرگذاری آنها بر زندگی بشر به ویژه کسب و کار بسیار زیاد است. در واقع اکنون زمان افول نو آوری بزرگ رادیکال و جایگزینی و ظهور نوآوری خدمت افزاست.

کیانی ادامه داد: از سوی دیگر اگر محصول سنتی که حاصل نو آوری تدریجی است با نوآوری در خدمات باهم ادغام شوند یک خدمت افزایی اتفاق می افتد که تاثیر آن در مکانیک و الکترونیک یا صنایع هوشمند مشهود بوده و یک خروجی در نوآوری را که از جنس خدمت است ایجاد نموده است. در واقع نوآوری خود را در قالب خدمت در صنایع نشان می‌دهد. علاوه بر آن نوآوری خدمت‌افزا در آموزش نیز وجود دارد و باید در یک پلتفرم سرویس ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید نمود: اکنون به دلیل شیوع کرونا به سمت پلتفرم در فضای مجازی رفته ایم و این تاثیر خدمت افزایی شکل گرفته است. در حال حاضر آموزش در همه جا به صورت رایگان برای همه انجام می شود. نوآوری خدمت افزا در آموزش نیز به این صورت است که ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و رایگان انجام می شود. همچنین یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس، یادگیری از طریق شبکه ها و یادگیری از طریق انتقال تجارب صورت می گیرد.

وی افزود: اما خدمات نوآورانه در سیستم‌های کمک آموزشی الکترونیکی نیز از جدیدترین آموزش‌های موثر یعنی استفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دوره‌های آموزشی است. درهم‌آمیزی فناوری اطلاعات سیستم‌های فناوری اطلاعات، سیستم‌های شبیه سازی و ارائه بازخورد فوری باعث ایحاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد در مسائل شبیه به محیط واقعی کسب و کار می شود. در واقع مشاوره خدمت‌افزا که نوعی مشاوره مجازی است شامل مطالعه روندها و شاخص‌ها، تحلیل‌های مدیریتی و اقتصادی، منابع علمی، گزارش‌هاف مستندات کاربردی، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای کاربردی و…. است.

کیانی بختیاری در ادامه به مولفه‌های بنیادین در انقلاب چهارم صنعتی اشاره نمود که شامل اینترنت اشیا، فناوری‌های توانمندساز صنعت، سیستم‌های سایبر فیزیکی، کلان داده بلاکچین و رایانش ابری است.

وی افزود: نوآوری خدمات ابزار و گروه‌های شغلی نوظهور شامل طراح اکوسیستم سایبری متخصص کلان داده و تحلیل داده، آموزشگاه آموزش دهنده ربات، معمار فرهنگ مجازی، یکپارچه سازی هوش مصنوعی داده ها و استعدادها، طراح پلتفرم‌های کسب و کار، طراح پلتفرم‌ها و اکوسیستم آموزشی، متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و … است و رویکردهای بهبود نوآوری خدمت افزا در کسب و کار شامل انسان محور فرایند محور و ابزار محور بودن است.

کیانی با بیان چهار توصیه برای توسعه نوآوری تدریجی در بنگاه اظهار داشت: نخست اینکه فرهنگ نوآوری را در تمامی سطوح بنگاه توسعه دهیم زیرا گاهی نوآورانه ترین ایده ها از پایین ترین لایه های سازمان پیشنهاد می شوند. دوم اینکه مهارت های لازم برای تفکر نوآورانه را در کل کارکنان سازمان توسعه دهیم. سوم از دانش و تجربه مشتریان به عنوان منابع مهم نوآوری استفاده کنیم و چهارم ریسک پذیر باشیم و فقط امروز را نبینم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان تاکید نمود: در نهایت باید گفت که فرهنگ آموختنی است و برخی از مقوله‌ها همچون نوآوری و کارآفرینی و غیره مقوله هایی هستند که با زیرساخت های فرهنگی باید در سنین پایین آموزش داده شود. انسان محوری، فرآیند محوری و به کارگیری فناوری شرط لازم و کافی برای توسعه نوآوری خدمتکاران محسوب می‌شود کسب و کارها می‌باید برای بهره‌برداری از نوآوری‌های خدمت افزا در مسیر تعالی خود گام بردارد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا