امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آزمون مهم دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی

یک هفته تا پایان شهریورماه مانده و دولت در این مدت زمانی باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را تعیین و ابلاغ کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حدود یک هفته تا پایان شهریورماه مانده و دولت در این مدت زمانی باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را تعیین و ابلاغ کند.

امسال شرایط تحریم، جنگ اقتصادی و اهمیت تأمین امنیت غذایی، بحث حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی را برجسته‌تر می‌کند همچنین با توجه به اینکه قیمت نهاده‌های تولید از جمله کودها و سموم شیمیایی اخیراً بین ٣ تا ۵ برابر شده است دولت باید اقدام به تعیین نرخ خرید تضمینی منطقی و متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ تورم کند.

نظر تولیدکنندگان: ۵ هزار تومان / ‏نظر دولت: ۳,۸۰۰ تومان

سال گذشته دولت قیمت خرید تضمینی گندم را ٢٢٠٠ تومان در هر کیلوگرم اعلام کرد اما با اعتراض تولیدکنندگان، در مرحله بعد قیمت را به ٢۵٠٠ تومان افزایش داد. تشکل‌های تولیدی و کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید باید بیش از ۵ هزار تومان باشد.

شنیده شده شورای اقتصاد امروز دوشنبه قیمت خرید تضمینی گندم را بررسی می‌کند و نظر دولت روی ٣٨٠٠ تومان است در کنار این مساله نمایندگان مجلس با تصویب طرح دو فوریتی اصلاح خرید گندم دست شورای اقتصاد را از این کار کوتاه می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان در صورتی که امسال قیمت مناسبی را برای گندم تعیین و آن را به موقع اعلام نشود تولید این محصول استراتژیک با چالش مواجه می‌شود؛ در همین زمینه سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال شورای اقتصاد ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های کشاورزی حذف کرده و با افزایش ۳ تا ۵ برابری قیمت سموم و کودهای شیمیایی، افزایش اجاره بهای ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت، افزایش حقوق و دستمزد کارگر، افزایش سرسام آور هزینه‌های استهلاک، تعمیر و نگهداری تأسیسات و… نیز مواجه هستیم.

حسینی ادامه داد: بنابراین دیگر کشت محصولات اساسی مثل گندم، جو، کلزا، چغندر، پنبه و.. برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و کشاورزان هیچ تمایلی به کشت ندارند که این امر امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد و ثمره سال‌ها تلاش کشاورزان در رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به کشورهای دیگر را به هدر می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: دولت یک هفته فرصت دارد تا قیمت محصولات کشاورزی را با توجه به هزینه‌های واقعی تولید تعیین و اعلام کند و امسال کشاورزان منتظر می‌مانند تا با توجه به قیمت‌های اعلامی تصمیم بگیرند و اقدام به کشت کنند.

وی ادامه داد: با شرایط موجود قیمت گندم باید حداقل ۵,۰۹۲ تومان و کلزا ۱۰,۲۲۰ تومان و چغندر ۱,۱۰۰ تومان و جو ۴١٠٠ تومان باشد تا رضایت کشاورزان را جلب کند.

قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم به ۵,۴۸۴ تومان افزایش یافت

در این راستا محمد بازرگان مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیش از افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله سموم و کودهای شیمیایی، نرخ ۴,۵۰۰ تومان را برای خرید هر کیلوگرم گندم به شورای اقتصاد پیشنهاد داده بود که با افزایش قیمت نهاده‌ها، این رقم را به ۵,۴۸۴ تومان تغییر داده است.

وی اضافه کرد: قیمت پیشنهادی نظام صنفی نیز پیش از افزایش قیمت کودها و سموم شیمیایی ۵,۰۹۲ تومان بوده ولی در حال حاضر این رقم بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۶,۰۰۰ تومان است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه شنیده می‌شود نظر دولت برای قیمت گندم در سال زراعی جدید ۳,۸۰۰ تومان است، گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر شورای اقتصاد، قانون خرید تضمینی را سر بریده است. در این قانون باید به سه آیتم هزینه‌های تمام شده تولید، نرخ تورم و قیمت جهانی گندم توجه شود اما شورای اقتصاد هر سال بدون توجه به این موارد، قانون خرید تضمینی را وتو می‌کند؛ بدون آنکه آنالیز انجام شده درباره قیمت را منتشر کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت تصمیم اشتباهی امسال در این حوزه بگیرد، امنیت غذایی به چالش کشیده می‌شود و علاوه بر امنیت غذایی جامعه، معیشت کشاورزان که ۳۰ میلیون جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، با چالش مواجه خواهد شد.

از رهبر انقلاب درخواست ورود به ماجرا را داریم

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: ما از رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری درخواست می‌کنیم که به این ماجرا ورود کنند چرا که تصمیمات سالهای اخیر شورای اقتصاد، با نگاه به مساله امنیت غذایی کشور نبوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی: قیمت تمام شده تولید گندم بالای ۴۵٠٠ تومان است

اعتراضات گسترده در حوزه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موجب شد که اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی اصلاح خرید گندم را پیگیری کنند. طرحی که دیروز دو فوریت آن در مجلس تصویب شد و بزودی جهت بررسی به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

در همین راستا سید جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح دو فوریتی اصلاح خرید تضمینی محصولات کشاورزی مهم بویژه گندم گفت: خوشبختانه دوفوریت این طرح با رأی بسیار بالا در مجلس تأیید شد.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی و اخیراً نیز افزایش ۵ برابری قیمت کودهای شیمیایی، هزینه تمام شده تولید بالا می‌رود در نتیجه اگر قیمت خرید تضمینی اعلام شده اقتصادی و منطقی نباشد کشاورزان اقدام به کشت نمی‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هم اکنون هزینه تمام شده تولید یک کیلوگرم گندم بیش از ۴۵٠٠ تومان است، افزود: اگر نرخ خرید تضمینی دولت، کمتر از ۴۵٠٠ تومان باشد کشاورزان گندم نمی‌کارند و باید این محصول را وارد کنیم که همین الان قیمت گندم وارداتی بیش از ۵ هزار تومان برای ما تمام می‌شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: بنابراین بهتر است بجای این کار، ۴۵٠٠ تومان در ازای هر کیلوگرم گندم به کشاورز داخلی بدهیم که هم تولید انجام شود هم اشتغال افراد دچار مخاطره نشود هم در تأمین امنیت غذایی دچار مشکل نشویم چون سال گذشته هم دولت نرخ گندم را ١٠٠٠ تومان زیر نرخ واقعی تعیین و ابلاغ کرد و امسال نیز شنیده‌ها حاکی از قیمتی در محدوده ٣٠٠٠ تومان است که رقم پایینی به شمار می‌رود.

تشکیل شورای تعیین قیمت خرید تضمینی با حضور کشاورزان

وی تصریح کرد: در طرح دو فوریتی مجلس، پیشنهاد شده یک شورا متولی تعیین قیمت گندم شود. پیش از کشاورزان در زمینه تعیین قیمت خرید تضمینی نقشی نداشتند اما پیشنهاد شده که در این شورا سه کشاورز خبره حضور داشته باشند و نظرات خود را اعلام کنند.

ساداتی نژاد اضافه کرد: پیشنهاد شده که این شورا متشکل از بخش دولتی (وزیر جهاد، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه)، نمایندگان تشکل‌های کشاورزی (نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، نظام مهندسی و…)، سه کشاورز خبره و دو نماینده ناظر مجلس باشد که قیمت محصولات اساسی را بررسی و اعلام کنند و در نهایت این قیمت‌ها توسط وزیر جهاد تأیید و برای اجرا ابلاغ شود بدین ترتیب خیال کشاورز آسوده است که از تولید او حمایت می‌شود.

با تصویب طرح مجلس، شورای اقتصاد نقشی در تعیین قیمت‌های خرید تضمینی نخواهد داشت

وی ادامه داد: بنابراین در صورت تصویب طرح مجلس و تشکیل این شورا، شورای اقتصاد در تعیین و ابلاغ قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی نقشی نخواهد داشت.

ساداتی نژاد درباره اینکه آیا طرح مجلس و تشکیل این شورا به سال زراعی جدید خواهد رسید؟، گفت: تلاش ما این است که طرح مجلس هرچه سریع‌تر تصویب شود تا بتوانیم قیمت خرید محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید را در شورای مذکور بررسی و تصویب کنیم تا منافع کشاورزان و امنیت غذایی کشور تضمین شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا