انرژی

گام موفق برق منطقه‌ای یزد در جهت خودکفائی ساخت قطعات کم‌یاب پست‌های برق

ایسنا/یزد قطعات کمیاب تجهیزات پست‌های انتقال و فوق توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد با رویکرد اقتصاد مقاومتی در معاونت بهره‌برداری این شرکت ساخته شد.

«علی‌محمد فتح‌آبادی» معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزود: ساخت قطعات اساسی کمیاب و نایاب تجهیزات پست‌های برق با رویکرد صرفه جویی اقتصادی در دستور کار معاونت بهره‌برداری قرار گرفته است.

«سیف‌الله افضلیان تبار» مدیر نگهداری و تعمیرات انتقال شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این مورد گفت: با توجه به شرایط موجود، ‌ساخت برخی قطعاتِ تجهیزاتِ پست که از خارج کشور تامین می‌شد مورد بررسی قرار گرفت و پس از اولویت‌بندی آنها، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از پتانسیل‌های موجود، قطعات ساخته شد و منجر به بازسازی و بهره‌برداری از تجهیزات شد که این طرح ضمن صرفه‌جویی اقتصادی، موجب کسب دانش برای همکاران نیز شد.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰ قطعه تجهیزات کاربردی پست‌های انتقال و فوق‌توزیع توسط مسئول خدمات فنیِ تجهیزاتِ پست، طراحی و ساخته شده است که این دستاورد، ناشی از تکیه بر توان متخصصان داخلی است.

«منصور داوری‌فر» مسئول خدمات فنی تجهیزات پست و متولی ساخت قطعات تجهیزات کاربردی پست‌های انتقال و فوق‌توزیع نیز خاطرنشان کرد: به دنبال این رویکرد، با شناسایی قطعات مورد نیاز هر تجهیز که تامین آنها با مشکل مواجه بود، با استفاده از روش مهندسی معکوس اقدام به بازطراحی و ساخت قطعات کردیم که از نتایج آن می‌توان به ساخت بیش از ۳۰ قطعه اساسی تجهیزات پست اشاره کرد.

وی افزود: قطعات ساخته شده شامل اهرم انتقال نیروی مکانیکی به کنتاکت کمکی مکانیزم سکسیونر، ساخت قطعات گیربکس سکسونر، ساخت آداپتور سکسیونرR. K، چرخ دنده گیربکس تغیر وضعیت بریکر اینکامینگ، چرخ دنده انتقال نیروی محرکه موتور به گیربکس مکانیزم سکسیونر، دیسک عامل و دیسک فرمان مکانیزم سکسیونر، چرخ دنده نافی شارژ فنر مکانیزم بریکر ۲۰ کیلوولت و محفظه روغن رطوبت‌گیر ترانس هستند که در معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد ساخته شده‌اند.

داوری‌فر ادامه داد: قفل اینترلاک دستی و زبانه قفل مکانیزم سکسیونر ABB، slow closing فنر بریکر۲۰ کیلو ولت، اهرم تحریک شمارنده کنتور بریکر ۲۰ کیلو ولت، پوسته اینترلاک مکانیزم سکسیونر، لوله رابط فیوز المنتی خازن ۲۰ کیلو ولت، مقاومت سرامیکی مکانیزم سکسیونر و نشان دهنده سطح ترانس ولتاژ نیز از دیگر قطعات ساخته شده است.

وی همچنین ضمن تشریح برنامه‌های آینده؛ طراحی و ساخت قطعات پایه بوبین‌های DECOM، ساخت انواع تیپ فینگر بریکرهای ۲۰ کیلوولت، طراحی و ساخت لوله عایقی فیوز المنت خازن، ساخت نر و مادگی سکسیونرهای ۶۳ کیلو ولت پست‌های میدن و شافت بین گیربکس و پمپ روغن هیدرولیک بریکرهای R. K پست یزد یک را برخی از این اقدامات دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، با طراحی و ساخت این تجهیزات با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، علاوه بر رفع نیاز واحدها، شاهد صرفه‌جویی قابل ملاحظه در خرید تجهیزات پست‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا