اقتصاد کلانبانک

افزایش نرخ سود سپرده های بانکی ناجی نقدینگی است

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن بررسی دلایل رشد نقدینگی و پایه پولی، گفت: مردم با افزایش چمشگیر بازدهی بازار سرمایه و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به سال‌های گذشته، دیگر تمایلی به نگهداری ریال ندارند و آن را در بازارهای سرمایه، خودرو، مسکن و… به دارایی تبدیل می‌کنند؛ بنابراین در این شرایط بهتر است نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند تا ناجی نقدینگی باشد.

کامران ندری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل رشد نقدینگی، اظهار کرد: در حال حاضر دلیل عمده رشد نقدینگی، کسری بودجه و تکالیف مستقیم یا غیرمستقیمی است که دولت یا مجلس برای بانک‌ها تعیین می‌کنند. علاوه براین، افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه از منابع صندوق توسعه ملی نیز موجب افزایش پایه پولی شده است. 

وی افزایش تنخواه دولت را بر افزایش رشد پایه پولی موثر دانست و گفت: از ابتدای سال تکالیفی برای بانک‌ها چون اعطای تسهیلات کرونایی، خرید اوراق دولتی، پرداخت ودیعه مسکن محول شده و الزام بانک‌ها به کاهش نرخ سود سپرده قانونی، عواملی است که بر رشد نقدینگی به خصوص افزایش ضریب فزاینده پول تاثیرگذار بوده‌اند.

تاثیر افزایش بازدهی بورس بر ارزش ریال

به گفته این‌ تحلیلگر اقتصادی، افزایش بازدهی بازار سرمایه موجب شده انگیزه مردم برای نگهداری ریال کاهش پیدا کند که این امر، به معنای کاهش ارزش پول ملی است.

در ادامه این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تورم منشأ داخلی نداشته باشد، تحریم‌ها می‌توانند تورم را ایجاد کنند اما به مرور زمان از بین می‌رود؛ بنابراین، تحریم‌ها تنها عامل افزایش تورم نیستند و سیاست‌های داخلی چون رشد بالای نقدینگی و عدم تمایل مردم به نگهداری پول ملی هم بر این امر تاثیرگذار هستند. 

وی با اینکه مضرات نقدینگی با کنترل رشد آن رفع می‌شود، تاکید کرد: انگیزه‌ای برای مردم ایجاد نشده که پول ملی یا ریال را نگهداری کنند بلکه سیاست‌هایی اتخاذ شده تا مردم را به عدم نگهداری از ریال ترغیب کند. نقدینگی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ هم رشد بالایی داشت اما دلیل کاهش تورم در آن زمان، انگیزه بالای مردم برای نگهداری ریال بود و آن‌ها تمایلی برای خرید مسکن، خودرو و …‌ نداشتند. زیرا، در آن سال‌ها نرخ  سود بانکی افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ترغیب می‌کرد.

سود سپرده‌های بانکی باید افزایش یابد

ندری خاطرنشان کرد که در وضعیت فعلی نرخ سود بانکی باید افزایش پیدا کند، زیرا نرخ بازدهی دارایی‌های چون بازار سهام افزایش یافته به‌گونه‌ای مردم تمایلی به نگهداری ریال ندارند و سهام خریداری می‌کنند. 

این تحلیلگر اقتصادی در پایان تصریح کرد: نرخ بازدهی در بازار سهام به میزانی افزایش یافته و ثروت زیادی در آن شکل گرفته است که اگر بخشی از این ثروت به سمت سایر بازارهای دیگر سرریز شود، آن بازارها با افزایش شدید قیمت مواجه خواهند شد. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا