امور زیربناییراه و ساختمان

احتمال استخراج نفت از چاه‌های مرغوب زیر فرودگاه اهواز/ ارائه زمین معوض به ساکنان روستای ابوالفضل/ آمادگی سرمایه‌گذاران برای اجرای خط آهن ۴۳ هزار میلیاردی اهواز به اصفهان

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای تعیین تکلیف وضعیت فرودگاه اهواز، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی داشتند. زیر فرودگاه اهواز چاه نفتی مرغوبی وجود دارد که بهره‌برداری از آن یک فرصت اقتصادی ویژه محسوب می‌شود و در حال حاضر دو وزارت نفت و وزارت راه برای انتقال این فرودگاه به منطقه دیگر در حال مذاکره هستند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، حسین میرشفیع در نشست خبری حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر امام و پروژه‌های بنادر خوزستان اظهار داشت: با اینکه حوزه بنادر در معرض مستقیم تحریم‌ها قرار داشتند اما اثر تحریم‌ها را در بنادر کشور احساس نکردیم و در حالی که طراحان تحریم انتظار قفل شدن بنادر ایران را داشتند اما در این مدت علیرغم تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا شاهد پویایی بنادر در کشورمان بودیم.

وی با اشاره به اتصال بنادر به خط ریلی گفت: یکی از موفقیت‌ها افزایش حمل بار از بنادر از طریق حمل و نقل ریلی بود. همچنین در بخش توسعه پسکرانه‌ها هم توجه ویژه‌ای وجود داشت. مجموع این عوامل باعث شدند که امروز بندر امام فقط یک بندر وارداتی نباشد و صادرات از این بندر هم افزایش یافته است.

میرشفیع با اشاره به افزایش ظرفیت بنادر برای جلوگیری از خام‌فروشی بیان کرد: امروز بدون اینکه تبلیغاتی در این زمینه انجام شود شاهد رشد صادرات فولاد از بندر امام هستیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خوزستان اظهار داشت: سهم خوزستان از ساخت مسکن ملی ۲۶ هزار واحد مسکونی است که برای ۱۶ هزار واحد آن زمین اختصاص یافته و قرارداد ساخت ۶۰۰۰ واحد هم منعقد شده است.

میرشفیع با اشاره به مشکل سکونت مردم در برخی از مناطق استان خوزستان بدون سند و مالکیت گفت: به ویژه در جنوب استان خوزستان، اراضی متعقل به اوقاف، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها هستند که برای واگذاری سند به مردم ساکن در این مناطق موانعی وجود داشت.

وی گفت: مردم پس از جنگ، این اراضی را تصرف کردند که البته برخی از دستگاه‌ها برخی از اقدامات برای انتقال سند و یا ارائه زمین معوض انجام داده‌اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با باین اینکه در استان خوزستان ۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی وجود دارد، بیان کرد: شرایط سکونتی در این مناطق بسیار بد است.

میرشفیع با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی حومه شهر اهواز متعلق به شرکت نفت است، گفت: یکی از موضوعات مهم سنددار کردن حومه شهر اهواز است که باید دستگاه‌های مختلف برای اجرای این امر اعتبارات و تسهیلات ارائه دهند.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم راهی این استان گفت: پروژه اتصال استان خوزستان به اصفهان و اتصال اهواز به رامهرمز و به سمت شیراز از مهمترین پروژه‌های عمرانی است. همچنین دو خطه کردن مسیر ریلی بندر امام به سمت اهواز اجرا شده است و دو خطه کردن اهواز – اندیمشک هم مراحل پایانی را می‌گذراند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی قطار شهری در اهواز هم خبر داد.

میرشفیع با اشاره به تعیین تکلیف فرودگاه اهواز گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت فرودگاه اهواز، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی داشتند. زیر فرودگاه اهواز چاه نفتی مرغوبی وجود دارد که بهره‌برداری از آن یک فرصت اقتصادی ویژه محسوب می‌شود و در حال حاضر دو وزارت نفت و وزارت راه برای انتقال این فرودگاه به منطقه دیگر در حال مذاکره هستند.

وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژیها می‌توان بدون جابه‌جایی فرودگاه از این مخازن نفتی بهره‌برداری شود اما به هر حال تا پنج سال آینده بحث جابه‌جایی فرودگاهی شهر اهواز را نداریم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت فرودگاه جدید هم موکول به تصمیم وزارت نفت برای نحوه بهره‌برداری از این چاه‌های نفتی در محدوده فرودگاه است.

میرشفیع در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آخرین تصمیمات برای اراضی روستای ابوالفضل گفت: در استان خوزستان موضوعات بسیار جدی‌تری در زمینه سنددار کردن اراضی نسبت به روستای ابوالفضل وجود دارد اما عده‌ای از زمین‌خواران قصد سواستفاده از این جریان رسانه‌ای را داشتند.

وی ادامه داد: اراضی روستای ابوالفضل متعلق به بنیاد مستضعفان است که برخی از مردم از گذشته در آن سکونت داشتند اما برخی دیگر زمین‌خوار هستند که آخرین تمهیدات مبنی بر این است که به مردم ساکن روستای ابوالفضل زمین جایگرین ارائه شود و اراضی از زمین‌خواران پس گرفته شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای واگذاری به ساکنان قدیمی در اراضی تصرف شده این روش به کار می‌شود که تا ۱۵۰ متر مربع اراضی به قیمت منطقه‌ای به متقاضیان ارائه شود البته این شرایط برای افرادی است که از سال ۸۳ به قبل در اراضی تصرفی ساکن شده باشند.

میرشفیع از سکونت خطرناک در مسجدسلیمان خبر داد و گفت: در این منطقه شاهد نشت گاز هستیم و زندگی در این شرایط با زلزله‌خیز بودن این منطقه خطرناک است و هرچه زودتر این منطقه باید تخلیه شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر اینکه پس از تخلیه روستای ابوالفضل کاربری این منطقه چه خواهد بود، اظهار داشت: این منطقه در حال حاضر فاقد کاربری است. اگر بخواهد به حرایم شهری بپیوندد باید مصوبه شورای عالی معماری را کسب کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره مهمترین پروژه این استان گفت: احداث خط آهن اهواز به اصفهان به ارزش ۴۳ هزار میلیارد تومان مهمترین پروژه این منطقه است که تاکنون چهار سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا