امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

‌لزوم اجرای طرح آمایش سرزمین/تعدد قوانین مانع تولید است

‌ یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای آمایش سرزمین در کشور گفت: این اقدام از تولید بیش از اندازه یک محصول کشاورزی و عدم فروش آن جلوگیری می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی پنبه اظهار داشت: به منظور صیانت از خرید تضمینی گندم و سایر محصولات استراتژیک کشاورزی طرحی مصوب شد که اکنون برای تصویب به شورای نگهبان رفته است و منتظر نظر شورا در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیازمند آمایش سرزمین هستیم، افزود: هند بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و آمریکا با اختلاف زیاد در رده دوم قرار دارد و دلیل موفقیت این کشورها این است که به سمت آمایش سرزمین رفته‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اجرای آمایش سرزمین در کشور امری ضروری است، گفت: در هر منطقه باید یک محصول تعیین شده کشت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام محصولات کشاورزی باید خرید تضمینی شوند، گفت: در صورتی که اطمینان لازم به کشاورزان داده شود تولیدات آنان نیز به وضعیت مناسب خواهد رسید.

نیک بین با بیان اینکه در کشور با تعدد قوانین و دستورالعمل‌های مختلف مواجه هستیم اضافه کرد: این مساله حتی مانعی برای تولید به حساب می‌آید و کمک چندانی به آن نمی‌کند بنابراین نباید به دنبال تصویب قانون جدید باشیم بلکه باید بستری فراهم کنیم تا قوانین موجود اصلاح و اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه چهار مرتبه با وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت کالاهای اساسی صحبت کرده‌ایم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسات به مشکلات تعدد دستورالعمل‌ها اشاره کرده است. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای یک برنامه دستورالعمل‌های مختلفی دارد که این دستورالعمل‌ها باعث کندی آن دستگاه می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه ایران با داشتن اقلیم‌های مختلف می‌تواند به مبدایی برای صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی تبدیل شود، گفت: شرط مساله آن است که آمایش سرزمین در کشور اجرا شود.

واردات نخ ٣٨ درصد کاهش یافت

در ادامه این همایش حسین محمدی رئیس جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه روز جهانی پنبه در ۲۰ کشور جهان از جمله ایران برگزار می‌شود، گفت: محوریت برگزاری این همایش در کشور ما با شهرستان کاشمر است.

وی تصریح کرد: با امکانات و کارخانجاتی که در سطح شهر وجود دارد و همچنین باوجود کشاورزان خبره می‌توانیم با ایجاد زنجیره تولید اقدامات بزرگی در توسعه کشت پنبه انجام دهیم.

وی یکی از مشکلات کشت پنبه را بحران آب عنوان کرد و گفت: کشت مخلوط به عنوان راهکاری برای حل این معضل انجام می‌شود که در گذشته ما با ۱۲۰ هکتار کشت مخلوط با طالبی که یکی از محصولات عمده شهرستان است انجام دادیم و امیدوار هستیم با هندوانه بتوانیم این کشت را انجام دهیم.

به گفته محمدی، بعد از اولین همایش روز جهانی پنبه که سال گذشته در کاشمر برگزار شد واردات نخ ۳۸ درصد کاهش پیدا کرد که این جان تازه ای به صنعت و تولید می بخشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا