صنعت، معدن، تجارت

بدهی ۴ هزار میلیاردی به دولت را پرداختیم

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بدهی ۴ هزار میلیاردی به دولت پرداخت شده است، گفت: منابع حاصل از خصوصی‌سازی به ایمیدرو بازنگشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، خداداد غریب‌پور در مجمع عمومی عادی ایمیدرو اظهار داشت: توانستیم بدهی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خود به دولت را که از سال ۸۹ تا ۹۷ انباشت شده بود را بپردازیم و بدهی ایمیدرو به دولت تا پایان سال ۹۸ به خزانه واریز شد.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو افزود: ابن در حالی است که منابع حاصل از خصوصی‌سازی به ایمیدرو بازنگشته است.

وی با اشاره به مشکل معادن کوچک برای دستیابی به فرآوری و ماشین‌آلات و …، گفت: صندوق بیمه فعالیت های معدنی باید بیشتر فعال شود؛ منابع این صندوق در سال ۹۷ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۸ به ۳۵۰ و امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. برای سال آینده نیز در نظر داریم منابع صندوق را به یکهزار میلیارد تومان برسانیم.

غریب‌پور ادامه داد: این صندوق از طریق تشکیل کنسرسیوم با بانک‌ها، منابع ارزان‌قیمت در اختیار معادن می‌گذارد.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: همچنین بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیومی اقدامات مربوط به اکتشاف را انجام می‌دهد.

غریب‌پور در ادامه با بیان اینکه ۱,۷۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی منابع جذب کردیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات عدم تناسب حق‌السهم دریافتی و حقوق دولتی است. ما به عنوان یک نهاد صنعتی و دولتی باید پولی را روی منابعی که از دولت می‌گیریم بگذاریم و به دولت بدهیم. این مساله درست نیست. میزان حقوق دولتی به طرز فزاینده‌ای بالا می‌رود.

وی با اشاره به تهاتر، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان تهاتر کردیم که البته ایمیدرو مدیریت کرد و بازیگران ۵ ضلع بودند که به دلیل شرایط تحریم اطلاعات بیشتری نمی‌توانم ارائه کنم.

غریب‌پور افزود: در سال ۹۸ به میزان ۳.۵ میلیارد دلار صادرات و ۳.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم.

وی ادامه داد: پارسال ۱۵۰ معدن کوچک و متوسط بخش خصوصی فعال شد و امسال در نظر داریم ۲۰۰ معدن را فعال کنیم. همچنین پارسال ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی کردیم و امسال نیز در برنامه داریم که ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی کنیم که از این طریق یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی و توسعه توان تولید داخل صورت می‌گیرد.

تکمیل می‌شود…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا