بورس

شاخص کل بورس ۱۶۵ واحد عقب نشست/ سکته ناقص نقدینگی در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه ۹۵ با کاهش ۱۶۵ واحدی روی رقم ۷۹ هزار و ۸۰۰ واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۷۳ واحدی عدد ۱۵ هزار و ۷۰۴ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۳۴۹ واحدی به عدد ۸۸ هزار و ۲۸ واحد رسید. شاخصبازار اول در حالی با کاهش ۱۱۱ واحدی به رقم ۵۶ هزار و ۷۸۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۳۸۷ واحدی روی عدد ۱۶۹ هزار و ۱۳ واحد متوقف شد.

امروز همچنین شاخص کل فرابوس (آیفکس) با کاهش ۵ واحدی عدد ۸۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملات شه شرکت ملی صنایع مس ایارن با ۳۶ واحد،‌و فولاد مبارکه ۲۴ واحد و پارس‌‌خودرو با ۱۸ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در معامله نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۲۸ واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۲۰ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۹ واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۶۵۰ میلیون و ۱۴۳ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۸ هزار و ۸۲۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گاز لوله، حق تقدم خرید سهام کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی،‌عمران و توسعه فارس، نوسازی و ساختمان تهران، سیمان کردستان و حق تقدم خرید سهام آن سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، سیمان مازندران و حق تقدم خرید سهام آن، حق تقدم خرید سهام گروه دارویی سبحان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، اوراق اجاره (صچاد)، اوراق مرابحه (صشرق)متوقف شدند.

جدایی از معاملات پرحجم حق تقدم خرید سهام پارس‌خودرو و حق تقدم خرید بیمه سینا امروز در صنعتی دریایی ایران کمتر از ۳۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان کد به کد شد.

در گسترش صنایع انرژی آذراب امروز ۱۶ سهم به ارزشی بیش از ۴ میلیون تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده همراه شد. امروز در بازار پایه توافقی نیز ۲۰ میلیون سهم از کد حقوقی به کد حقیقی در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها واگذار شد.

اندکی بیش از ۱۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد همچنین کمتر از ۸ ملیون سهم توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.

در صنایع فولاد آلیاژی یزد اما اندکی بیش از ۶ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامداران عمده همراه شد. ۱۰۵ سهم پتروشیمی فتح نیز امروز به ارزش ۲ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده همراه شده است.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی معاملات بی‌رونق و کسل کننده‌ای را به نظاره نشستند که با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی تقاضا نیز در نمادهای پیشرو بازار تاب تحمل نیاورد.

وضعیت بلاتکلیف پرونده شکایت سازمان بورس از ناشر کنتورسازی از بابت انتشار گزارش‌های خلاف واقع در مورد صندوق‌های فروشگاهی در حالی هم اکنون به مثابه روحی سرگردان و ترسناک بر کلیت معاملات بازار سهام سایه انداخته که روند توقف و بازگشایی همه نمادهای معاملاتی در بازار سهام تحت تأثیر خود قرار داده است.

در این بین تکاپوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و برخی شرکت‌های حقوقی برای جذب انواع اوراق مشارکت و بدهی و جایگزینی آن به جای انواع سهام باعث شده تا معامله‌گران بورس تهران حتی به بازدهی‌های کوتاه‌مدت هم امیدوار نباشند.

با این همه انتظار برای انتشار گزارش‌های عملکردی ۹ ماهه به تبع تأثیر افزایش نرخ ارز در شرکت‌های صادرات محور باعث شده تا برخی معامله‌گران به گروه‌های معدنی و برخی تک‌سهم‌های گروه فلزات اساسی در کنار تک‌سهم‌های گروه سیمان و پتروشیمی‌ها با نگاه سرمایه‌گذاری میان‌مدت نظاره کنند.

 امروز بازار سهام بازاری کسل کننده و کم‌حجم بود که در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بازار شاهد عرضه سهام و نقد شدن دارایی‌ها بود. بازاری که به فرداهای خود هم اعتماد ندارند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا