اقتصاد کلان

ماجرای پرداخت منابع ارزی به کرونا و پولی که وزیر برگشت زد

از زمان صدور مجوز برای اختصاص یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی به هزینه‌های کرونا و وزارت بهداشت تاکنون معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو به صورت تدریجی پرداخت شده که ۶۰ میلیون یوروی آخر طی روزهای گذشته به خزانه واریز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ماجرا از آن جا شروع شد که با افزایش هزینه‌های مربوط به کرونا و سختی وزارت بهداشت در تامین هزینه‌ها به ویژه پرداخت حقوق کارکنان این وزارتخانه ، در فروردین ماه رئیس جمهور درخواست برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی را مطرح کرد که طولی نکشید مقام معظم رهبری با این برداشت موافقت کردند.

براین اساس، باید بانک مرکزی این یک میلیارد یورو از محل حساب صندوق توسعه ملی را براساس نرخ سامان نیما به ریال تبدیل کرده و در اختیار دولت قرار می‌داد که در اواخر اردیبهشت ماه اولین مرحله پرداخت شد و به تدریج منابع به ریال تبدیل و به حساب خزانه واریز و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا آن را توزیع کند.

همچنین بخوانید

اما در این مدت بارها نمکی – وزیر بهداشت – درخواست کرده منابع یک میلیارد یورویی به طور کامل و در اسرع وقفت در اختیار وزارت خانه قرار بگیرد تا بتواند پاسخگوی هزینه ها به ویژه منابع برای پرداحت حقوق و معوقات کارکنان وزارت بهداشت در شرایط سخت موجود باشد.

وی امروز(یکشنبه) در اظهاراتش بار دیگر نسبت به پرداخت‌های مربوط به یک میلیارد یورو گلایه کرده و گفته که در روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی قسمت اندکی از منابع یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی را آزاد کرده است. اما وزیر که نسبت به تزریق قطره چکانی منابع یک میلیارد یورویی گلایه دارد به همکارانش اعلام کرده همین میزان اندک را هم برگردانند.

اما این که تاکنون چقدر از منابع صندوق تزریق شده و ماجرای این پول اندک پرداختی آخر چیست که وزیر آن راهم خواسته برگرداند؛ موضوعی است که پیگیری‌ها ی ایسنا نشان می‌دهد تاکنون ۵۰۰ میلیون یورو به صورت تدریجی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل و به خزانه واریز و در اختیار سازمان برنامه وبودجه قرار گرفته است.

منابع تزریقی با نرخ نیمایی تبدیل به ریال شده و با توجه به این که از ابتدای سال تاکنون و به صورت تدریجی پرداخت شده با نرخ‌های متفاوت در سامانه نیما به فروش رفته است.

این که چرا این پول به صورت تدریجی آمده و مابقی چگونه پرداخت می‌شود به این برمی‌گردد که منابع ارزی در صورتی که در دسترس باشد بانک مرکزی آن را فروخته و به خزانه واریز می کند و پول اندکی که وزیر از آن سخن می‌گویند احتمالا حدود ۶۰ میلیون یورویی است که طی روزهای اخیر در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته و آن را به ریال و به خزانه واریز کرده تا در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای توزیع قرار می‌گیرد که در مجموع به ۵۰۰ میلیون یورو می‌رسد.  مابقی نیز در هر زمان که در دسترس بانک قرار گیرد تبدیل به ریال خواهد شد.

یکی از مسائلی که در رابطه با تزریق یک میلیارد یورو از منابع محل صندوق توسعه ملی وجود دارد این است که تبعات ناشی از تبدیل به ریال این حجم از ارز و آثار آن بر بازار مورد توجه خواهد بود، به هر حال برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و تبدیل به ریال در صورتی که منابع در اختیار نباشد به نوعی استقراض کوتاه مدت از بانک مرکزی به شما رفته و می‌تواند موجب افزایش پایه پولی و آثار تورمی شود.

 سازمان برنامه و صندوق توسعه ملی سوی دیگر ماجرای یک میلیارد یورو

اما در سوی دیگر ماجرای یک میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی برای کرونا سازمان برنامه وبودجه و صندوق توسعه ملی قرار دارد. این در حالی است که پیگیری از صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که تمامی مجوزها وموافقت‌ها در رابطه با برداشت یک میلیارد یورویی از مدتی پیش در صندوق صادر شده و مشکلی در این رابطه از سوی صندوق وجود ندارد.

از سوی دیگر سازمان برنامه وبودجه است که باید بعد از دریافت منابع از بانک مرکزی نسبت به توزیع منابع اقدام کند ث حدود دوهفته پیش بود که اعلام کرد که تاکنون ۴۴۰ میلیون یورو از طریق بانک مرکزی به حساب خزانه داری کل کشور که معادل ۷۰۰۰ میلیارد  تومان بوده و اریز شده است و این سازمان ۵۶۵۰ میلیارد تومان به بخش درمان و مابقی را به منظور مقرری بیمه بیکاری در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا