انرژی

رضایی: فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است

نماینده دشتستان گفت که ارائه پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تأخیر مواجه شده که این به دلیل تصمیم نادرست مدیریتی بوده و خساراتی را به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: هدف از طرح سوال، تأمین منافع ملی و روشن شدن وضعیت و تلاش برای تحقق سند اقتصاد مقاومتی،‌ دفاع از توان و توانمندی جوانان متخصص و کارکنان شریف شرکت نفت است.

وی درباره اهمیت پارس جنوبی گفت:‌ پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود. ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی و ۸۰ درصد تأمین گاز کشور و همچنین ۹۰ درصد صادرات از پارس جنوبی انجام می‌شود. ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد GTP تولید ناخالص ملی است.

همچنین بخوانید

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر، فاز ۱۴ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی از نظر سازنده و تأمین کالا دانست و یادآور شد: قرارداد اجرای این پروژه به خرداد سال ۸۹ برمی‌گردد یعنی همان زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت تصویب شد. این پروژه، پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود. قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود. از سال ۸۹ تا ۹۲، ۵۰ درصد پروژه پیشرفت داشت. با این شیب باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما تا این لحظه تکمیل و افتتاح نهایی نشده است.

وی افزود: آقای زنگنه در آغاز فعالیت‌شان در وزارت نفت این پروژه را از اولویت خارج کرد. فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است که دلیل آن هم تصمیم نادرست مدیریتی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انرژی، علم و فناوری و برنامه ششم است.

رضایی در باب اهمیت تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: به گفته آقای زنگنه هر سال تأخیر در اجرای هر فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار خسارت و عدم‌النفع برای کشور به همراه دارد. البته بخش دریایی پروژه در سال ۹۷ اولین سکوی آن نصب شد. با این اوصاف حداقل دو سال تأخیر در اجرای پروژه دیده می‌شود و این به معنای خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به کشور که آن هم ناشی از تصمیم اشتباه مدیریتی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه پروژه طبق روال به اتمام نرسیده طرف مقابل یعنی قطر به اندازه ۱۰ میلیارد دلار اضافه‌تر از میدان استفاده کرده است. ۱۰ میلیارد دلار به پول امروز ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است که با آن می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم. سوال این است که چرا پروژه به نتیجه نرسیده که در صورت تکمیل آن پول وارد خزانه می‌شد و بخشی از مشکلات را حل می‌کرد. ما دنبال حل ریشه‌ای مشکلات هستیم.

ادامه دارد…

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا