امور زیربناییراه و ساختمان

راه‌اندازی خطوط کانتینری در دریای خزر بین بنادر همسایه/ ابلاغ و اجرای تخفیفات جدید بندری

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با یکی از کشورهای همسایه مذاکراتی شده مبنی بر اینکه دو کشتی لاینر در خزر فعال کند تا جا به جایی کانتینر در مسیرآستاراخان به بندر انزلی، نوشهر و امیرآباد انجام شود.

همچنین بخوانید

فرهاد کوهساری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزییات ارایه تخفیفات به حمل کالای کانتینری در بنادر شمالی اظهار داشت: این تخفیفات فقط شامل کشتی‌های کانتینری می‌شود و این گونه نیست که کشتی‌هایی که هم بار کانتینری و هم غیر کانتینری دارند از این تخفیفات برخوردار باشند.

وی با تاکید کرد: کشتی حامل کالاهای غیر کانتینری به هیچ وجه شامل این تخفیفات اعلام شده، نمی‌شوند چراکه در این صورت تمام کشتی‌های موجود در دریای خزر مشمول این تخفیفات می شوند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هدف از ارایه این تخفیفات افزایش ترافیک کشتی‌های کانتینری و توسعه حمل و نقل کانتینری است، ادامه داد: از آنجایی که در بنادر شمالی ترافیک حمل کانتینر یخچالی با کشتی‌ها وجود ندارد، این تخفیفات به صورت انگیزشی اعمال می شود. همچنین از آنجا که در دریای خزر کشتی کانتینری نداریم و تمام کشتی‌ها برای حمل کالاهای عمومی هستند اما چون از ژنراتور برخوردارند، امکان حمل کانتینر یخچالی را هم خواهند داشت و می توانند از این تخفیفات بهره ببرند.  

کوهساری افزود: در بخش کانتینری یخچالی صادراتی هم  ۳۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده‌است.  

وی ادامه داد: برای مثال اگر کشتی حامل ۵۰ کانتینر باشد که فقط دو کانتینر آن یخچالی و مابقی کانتینرهای معمولی باشد، باز هم شامل تخفیفات در  THCخواهند شد.

معاون سازمان بنادر با اشاره به مذاکرات با کشتیرانی دریای خزر برای راه اندازی خط کانتینری گفت: مذاکراتی با این کشتیرانی انجام شده و قرار بر این است که یک سرویس لاینر کانتینری ایجاد شود تا بارها را با کانتینر از بنادر انزلی، نوشهر و امیراباد جمع کند و در مسیر قزاقستان و روسیه تردد داشته باشد.

وی افزود: با یکی از کشورهای همسایه مذاکراتی شده مبنی بر اینکه دو کشتی لاینر در این مسیر فعال کنند که شامل تخفیف جداگانه می شوند و جا به جایی کانتینر در مسیرآستاراخان به بندر انزلی، نوشهر و امیرآباد انجام شود.  

کوهساری تاکید کرد: البته در بخش کشتی‌های رو- رو هم تخفیف ۸۰ درصدی ارایه می‌شود.

معاون سازمان بنادر گفت: موضوع مهم این است که در بنادر شمال با کمبود انبار مواجه هستیم و کانتینر هم می تواند کار انبار را انجام می دهد بنابراین مشکل کمبود انبار را هم حل می‌کند از سوی دیگر اتلاف کالا هم کاهش می‌یابد.  

به گفته کوهساری تمامی این تخفیفات به بنادر جنوبی و شمالی ابلاغ شده‌ است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا