امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت ۷۰ میلیاردی فرسایش بادی به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فرسایش بادی سالانه ۷۰ میلیارد تومان به زیرساخت ها و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود منصور یکشنبه شب در جلسه هم اندیشی تشکل‌ها، فعالین و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی با حضور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی و ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی بیابانی است، افزود: سالانه ۷۰ میلیارد تومان خسارت فرسایش بادی به زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی وارد می‌شود.

وی با اشاره به وجود شش هزار رشته قنات در خراسان جنوبی بیان کرد: حفظ منابع آب و خاک در استان باید در اولویت باشد چراکه توسعه بخش کشاورزی نیازمند حفظ منابع آبی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خراسان جنوبی را جزو نخستین استان‌های اجرای طرح‌های بیابان زدایی دانست و افزود: این استان با اجرای سه پروژه بین المللی در حوزه مشارکت‌های مردمی و بسیج جوامع محلی جزو استان‌های پیشرو است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در خراسان جنوبی انجام شده است، گفت: همچنین ۹۱۵ هکتار اجرا، ۳۱۵ هکتار در حال اجرا و ۲۸۰ هکتار نیز آماده اجرا است.

منصور با بیان اینکه در سال جاری ۱۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده است، اظهار کرد: این امر باعث استحصال ۸۷۲ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

لزوم راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی در استان

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بیابانزدایی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

منصور ادامه داد: در سال جاری هم هزار و ۲۵۰ هکتار نهال کاری، ۷۰۰ هکتار باد شکن، ۱۰۰ هزار هکتار سیستم چرا و قرق و پنج هزار هکتار مدیریت روان آب اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۱ هزار هکتار جنگل تاغزار بیابانی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: دستورالعمل اصلاحی بهره برداری از تاغ‌زارها تا پایان مهرماه مصوب و انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی بیان کرد: اگر وزارت جهادکشاورزی یک میلیارد تومان برای شکل گیری این صندوق اختصاص دهد ما ۱۰ درصد به اعتبارات استان اضافه خواهیم کرد تا این صندوق سریع‌تر ایجاد شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا